KRISTIANSAND: Nå har Statens vegvesen besluttet å forlenge kollektivfeltet og dermed flytte betongsperringen et stykke ut på Oddernesbroa.— Vi var ikke komfortable med sperringen, derfor flytter vi den nå ut på broa, forklarer Egil Tveide, prosjektleder for E 18-utbyggingen gjennom Kristiansand.61 år gamle Per Frode Nilsen fra Mandal døde momentant da han traff sperringen idet han skulle passere et vogntog tirsdag ettermiddag.Det var en tung dag på jobben for E 18-prosjektledelsen i går. Både Tveide og hans nestkommanderende Nils Ragnar Tvedt ante med en gang hva som hadde skjedd da de fikk melding om dødsulykke i Baneheitunnelen på TV-nyhetene tirsdag kveld.- Jeg tenkte at det er den (sperringen, red. anm.) de har kjørt imot, det samme gjorde Nils Ragnar Tvedt. Det viser at vi har vært litt engstelige for den, vedgår han.Sperringen blir flyttet over helgen. I går ble kjøresignalene omprogrammert, slik at det nå lyser gule piler («skift felt») og dernest rødt kryss («ulovlig å fortsette») fra lysskiltene i taket over kollektivfeltet. Samtidig ble det satt opp kjegler som buffer før betongsperringen.- Var sperringen vanskelig å få øye på?- Det er jo løpelys der, blinklys. Men klart med den kurven og bak en tung trailer{hellip} Men sperringen burde ikke komme for fort på hvis man holder fartsgrensen, mener Egil Tveide.Vegvesenet flyttet sperringen inn i tunnelen den 15. oktober i fjor. Årsaken var frykten for kork hvis tre felt ble snevret til ett midt på broa.Samme dag ble en 17 år gammel gutt lettere skadet etter å ha kjørt scooteren mot fenderen. Det var etter dette løpelysene ble montert.For et par uker siden ble høyre felt over broa gjenåpnet, derfor mener prosjektledelsen innsnevringen nå kan flyttes tilbake til broa.- Den er jo litt mer synlig ute i dagen enn inne i tunnelen, erkjenner Tveide.vegard.damsgaard@fedrelandsvennen.no