KRISTIANSAND: — Dette er det absolutt største vi har gjort i løpet av de 20 årene i klubben, forteller Håkon Omland, en av arrangørene for veteranbilløpet.Helgen 12.-13. juni skal Norgesløpet for første gang arrangeres i Kristiansand. Det blir en rundtur med ti poster over to dager, med finale på Torvet.- Det blir veldig mye fint å se på, biler som aldri har vært i distriktet før, forteller Asbjørn Føreid, leder for Agder Motorhistoriske Klubb (AMK).Bil fra 1911

Bortimot 150 biler er påmeldt, den eldste en 1911 T-Ford fra Oslo. Den eldste lokale er en Dodge 1917 tilhørende Helge Gumpen. De fleste bilene er fra tidsrommet 1930 til 1950, men løpet er åpent for alle biler som har passert 30-årsgrensen.Budsjettet for helgen er på 150.000 kroner, og trekker veteranbiler fra stort sett hele Sør-Norge. Omtrent halvparten av deltagerne er lokale.På lørdagen kjører deltagerne fra Travparken via postene på Fylkesmuseet, Kanonmuseet på Møvik, Lunde i Søgne, Skarpeid bro og Knuden. Søndag er postene plassert vest for byen, på Maritime Hydraulics i Korsvik, ved Høvåg kirke, Lillesandsprodukter, i Birkenesparken og siste post på Justvik.Står løpet ut

— Er det mange biler som bryter sammen?- Nei, det går som regel utrolig bra. Men en og annen er det, og vi har egen redningstjeneste som tar seg av disse, forteller Håkon Omland. Den mest uheldige vil få premie, i likhet med andre biler som utmerker seg.AMK har per i dag 530 medlemmer med bortimot 750 kjøretøyer, som omfatter både biler og MC. Klubben arrangerer turer, delemarked og et hovedløp hvert år, i tillegg til Trekkferjefestivalen.Blant klubbens medlemmer er det restaurert fire nye biler i løpet av vinteren. For de andre medlemmene er det betydelig vedlikehold i løpet av sesongen.- Det er vedlikehold hele tida. Det er noe å pusle med i garasjen hver vinter, sier Asbjørn Føreid.Fra mai til september har de veteranbilen sin på veien, og de elsker følelsen av å ha god tid på reise. Dermed har de nok av tid til å hilse på andre trafikanter og ikke minst hverandre.- Alle godtar at vi sinker, de legger seg ikke på hornet, forteller Gunnar Flakk.(May 22 1999 8:04)