LILLESAND/KRISTIANSAND: — Vi jobber på spreng. Nå forbereder vi tilbudet som skal ut på OPS-prosjektet - Offentlig Privat Samarbeid. Og vi skal til Stortinget med en proposisjon for å få endelig vedtatt omfang og innhold. Dette styres fra Vegdirektoratet, men vi er med og bidrar i arbeidet her lokalt. Vi legger opp til at det skal være mulig å behandle den i Stortinget før jul.Dette sier prosjektleder for E 18 fra Nørholm til Rona, Nils Ragnar Tvedt. Han er sjefsingeniør i Statens Vegvesen Region Sør.Det haster med proposisjonen:- Vi skal ha et tekstforslag klart 1. september. Dette går til departementet og noen runder fram og tilbake for å få det innholdet vi ønsker, sier Tvedt. I proposisjonen blir det blant annet beskrevet hva man oppnår med spart kjøretid og reduserte ulykkeskostnader.E 18-prosjektet er forlenget fra Nørholm-Dyreparken til Nørholm-Rona. Målet er 38 kilometer med fire felts vei. Kostnadene er beregnet til litt under tre milliarder. Selskapet som får oppdraget, skal selv finansiere utbyggingen og får ikke betalt før prosjektet er ferdig og veien åpnet. Staten skal så betale selskapet «tilbake» i løpet av de 25 årene som selskapet er ansvarlig for drift og vedlikehold på veien. Nye E 18 står trolig ferdig i 2009 eller 2010. - Stortinget har bevilget en ramme på omtrent 400 millioner årlig til å betale tilbake på tre OPS-prosjekt: Ett i Sør-Trøndelag, riksveg 39 over Kvinesheia og altså E 18 Grimstad-Kristiansand. Spørsmålet er om 400 millioner er nok. Dette må Stortinget vurdere, sier Tvedt. - Å lage tilbudet på utbyggingen er et stykke arbeid. Her skal vi beskrive ting på en litt annen måte enn det vi er vant til, etter som dette er et OPS-prosjekt, sier han. Og legger til:- Vi skal beskrive hva slags funksjon veien skal ha, og vel 20 personer er delt inn i ni arbeidsgrupper. Temaene er alt fra landskapstilpasning til teknisk utstyr. Et utkast til tilbudsgrunnlaget skal være ferdig til 1. desember. Tvedt sier man er nødt til å jobbe parallelt med proposisjonen og OPS-prosjektet for å holde fremdriften. - Det hele ble jo en del forsinket på grunn av uenigheten om tunnel under Kaldvell?- Jeg vet ikke om jeg vil kalle det forsinkelse, det er jo en del av prosessen. Men går vi et par år tilbake, hadde vi kanskje trodd vi var et halvår før på dette tidspunktet, sier Tvedt.Blir utbygging vedtatt, vil konkurransen om oppdraget starte ved årsskiftet. Kontrakt blir inngått i 2006 og anleggsarbeidet satt i gang umiddelbart etterpå. Arbeidet lyses ut innenfor hele EØS-området. Tilbyderne vil gjerne ha med seg flere firma. Her trengs det entreprenører, konsulenter og en finansinstitusjon.