KRISTIANSAND: Forbrukerrådet i Vest-Agder fikk i fjor 504 klager fra folk som hadde handlet på postordre. Det var en økning på 116 klager fra året før.— Klager fra folk som har handlet på postordre har økt drastisk de siste årene. Foreløpig ser det ut til at antall klager i år vil øke ytterligere. Slankereklamene er hyppige gjengangere, sier Ole Asbjørn Lie, kontorsjef ved Forbrukerrådet i Vest-Agder. Han opplyser at reklame som er ren svindel, blir politianmeldt.Tvilsom slankereklame havner hos Statens næringsmiddeltilsyn og Statens legemiddelkontroll. Jurist Per Thomas Tomassen ved Statens legemiddelkontroll sier at reklamen hoper seg opp her.- Vi stopper den reklamen som inneholder ikke dokumenterte medisinske påstander. Disse får vi fjernet. Problemet er imidlertid at slankereklamen inneholder stadig færre medisinske påstander. Dermed har ikke Statens legemiddelkontroll noe de skulle ha sagt. Det er påstandene om den slankende effekten som er hovedproblemet, sier Tomassen. Han er engasjert i fem slike store saker, men sier det er lite han kan gjøre.Jurist Tomassen savner en instans som kan ta seg av disse påstandene, noen som kan kreve at firmaet dokumenterer den slankende effekten. Tomassen ser for seg en instruks som sier at Statens næringsmiddeltilsyn og Forbrukerombudet må kreve dokumentasjon fra produsenten. I desember var Statens legemiddelkontroll i et møte med Forbrukerombudet, Statens næringsmiddeltilsyn og Sosial- og helsedepartementet. Kai Finnsnes i Sosial- og helsedepartementet vil foreløpig ikke kommentere saken.Også hos Forbrukerombudet øker antall klager på postordrekjøp kraftig.- Postordrereklamen topper statistikken i klagesakene. I fjor fikk vi 800 klager. Det er en økning med 20 klager fra året før. Reklamen er som regel i strid med Markedsføringslovens paragraf en og to. Den inneholder villedende, uholdbare påstander som er urimelige i forhold til forbrukeren, sier Per Øyvind Nilsen, informasjonssjef ved Forbrukerombudet.Ole Asbjørn Lie ved Forbrukerrådet i Vest-Agder understreker imidlertid at det også finnes seriøse postordrefirma.- Hvordan kan forbrukerne vite hva som er seriøst?- Hvis tilbudet virker for fantastisk eller du er blitt trukket ut som «en av de få heldige», er postordrereklamen som regel useriøs, svarer Lie. Han peker på et eksempel der en rekke personer fikk brev i posten om at de hadde vunnet en av sju premier. Blant premiene var en bil, «Polo Millennium 2000-modell». Det viste seg at bilen ikke eksisterte.