KRISTIANSAND: — Miljøkryssene i Kvadraturen kan absolutt ha bidratt til å redusere ulykkesfrekvensen enormt, sier politiavdelingssjef Øystein Mykjåland ved trafikkavsnittet i Kristiansand.På begynnelsen av 90-tallet startet arbeidet med å lage miljøgater i Kvadraturen. I dag er store deler av både Elvegata, Markensgate, Dronningens gate, Kirkegata og Skippergata definert som miljøgater, og det er særlig kryssene som gjør gatene annerledes.Og nå virker det som om miljøkryssene er mer enn estetikk. Ujevn veibane og innsnevringer i gangfeltene gjør at bilistene må senke farten, og politiet mener det er sannsynlig at miljøgatene har bidratt til å nesten halvere antallet ulykker i Kvadraturen.Farten dreper

Fra 1985 til 1988 var det 160 ulykker med personskader, og de neste tre årene 150 ulykker i Kvadraturen. I perioden 1993-1996 skjedde det derimot en reduksjon til 85 ulykker, og nå tror Mykjåland at miljøkryssene kan være en viktig årsak til dette.- Det er fart som dreper, og når bilister må bremse opp i miljøkryssene, blir ulykker lettere unngått, sier Mykjåland.Han understreker at det viktigste for å hindre trafikkulykker er å skille «harde» og «myke» trafikanter fra hverandre. Miljøkryssene har bredere fortau og fotgjengeroverganger enn vanlige kryss, og avstanden mellom motorkjøretøy og fotgjengere blir derfor større enn normalt.Likevel var fotgjengerne innblandet i 35 av de 85 ulykkene i siste perioden, akkurat som motoriserte kjøretøy. Syklister var innblandet i 15 av ulykkene.Mindre alvorlig

Ulykkene er også blitt mindre alvorlige. De aller fleste har bare ført til lettere skader, og i perioden 1993-1996 var det ingen dødsulykker.I følge Kommunedelplanen for Kvadraturen 1998-2010 er trafikanter i Vestre Strandgate, Festningsgata og Kirkegata mest utsatt for ulykker. Mykjåland er ikke overrasket over disse tallene.- Disse gatene er oppbygd etter det gamle prinsippet og har lange strake strekninger som innbyr til å kjøre for fort, sier han.I Kvadraturen er det åtte korte strekninger som betegnes som ekstra farlige. Tre av disse ligger i Vestre Strandgate. Også Dronningens gate blir kalt en farlig strekning i Kommunedelplanen for Kvadraturen.Kjører sakte

I Kommunedelplanen blir det foreslått at hastighetsnivået skal reduseres slik at ingen kjører fortere enn 30 km/t. Mykjåland forteller at politiet og ingeniørvesenet i kommunen har foretatt skjulte fartsmålinger i Kvadraturen, med positive resultater. Gjennomsnittsfarten er på 30 km/t, og mange avpasser kjøringen etter forholdene og kjører under fartsgrensen i 50-sonen, noe politiet er svært fornøyd med.