Mandal: Dette kan bli de sentrale spørsmålene når bygningsrådet i neste uke skal diskutere sentrumsplanen.Likevel vil kanskje den hardeste tautrekkingen stå om politikerne vil tvinge grunneiere langs Mandalselva på Sanden til å betale for videreføringen av elvepromenaden uten at politikerne har hjemmel for å kreve penger.— Hvis arealene på Sanden skal omreguleres fra industri til turisme og leiligheter, vil det bety en formidabel verdistigning på tomtene. Teknisk etat mener verdiøkningen bør medføre at grunneierne må spleise med kommunen om forlengelsen av promenaden fram til Piren, sier seksjonssjef Alv-Tore Romedal ved teknisk etat.Teknisk etat har lagt opp til en rekkefølgebestemmelse for utvikling av Sanden som medfører at politikerne sitter med alle trumfkortene om fordelingen av utgiftene. Selv om politikerne ikke kan pålegge grunneierne å betale noe som helst til promenaden, kan grunneierne i verste fall bli nødt til å bygge og betale for promenaden over eiendommen for å få bygd den ut. Lokalpolitikerne kan lene seg tilbake og si at kommunen ikke har råd til å bygge promenade, men vise til at rekkefølgebestemmelsene krever at promenaden må bygges før det kan skje noe som helst på tomtene.Teknisk etat har understreket at spørsmålet om grøntområder og boligformål vil stå sentralt i utnyttelsen av Sanden-området. Hvis det uten forbehold åpnes for leiligheter fra Møllebakken til Piren, har teknisk etat anslått at det vil bli plass til 600. Hvis det åpnes for leiligheter i første etasje på Sanden, frykter etaten det kan virke privatiserende for promenaden og redusere trivselen. Det advares samtidig mot boliger i nær tilknytning til en marina, hvor det kan bli mye støy.- Det forsvinner nesten i diskusjonen om Sanden at det også er lagt opp til en betydelig utbygging i Øvrebyen, sier Romedal.Da bystyret vurderte sentrumsplanen i fjor, ble Essotomta blinket ut som beste løsning for kulturhus. Teknisk etat er kommet fram til at Essotomta blir for liten. Derfor mener etaten den beste løsningen for kulturhus kan være området ved Marnar Bruk med rutebilstasjonsområdet som alternativ. - Vi har også understreket at det er viktig for utvikling av turismen snarest å få et service- og toalettanlegg for båtturister på tomta til havnevesenet ved Møllebakken, sier Romedal.Til tross for at både bystyret og bygningsrådet har gått mot å forlenge elvepromenaden forbi Marnaveien 15, har teknisk etat oppfordret lokalpolitikerne til å gi opp kampen mot fylkesmyndighetene.- Hvis bystyret vil kjempe mot innsigelsene fra fylkesmyndighetene, kan det ta lang tid før planen kommer i mål, sier Romedal. Han peker på at fylket har sett det som en forutsetning for å gi tilskudd til promenaden som allerede er bygd, at den skulle forlenges fra St. Helenavei til Skårodden. Dessuten er promenaden knyttet til flerbruksplanen for Mandalsvassdraget. Han peker samtidig på at det er innsigelse fra fylket mot at gangstien til friområdet på Kirkeodden er tatt ut av planen.Teknisk etat har oppfordret bygningsrådet til å diskutere om «Slakteritomt-området» i Gustav Vigelandsvei skal brukes til offentlige formål. Det pekes blant annet på at kommunen trenger arealer til utvikling av eldreomsorgen. I planen er det lagt opp til å beholde Malmø som industriområde. aksel.faag@fedrelandsvennen.no