GJERSTAD: — Knut Dannevig og hans venner skyver trafikkulykkene foran seg i kampen for egne næringsinteresser. Hvis de virkelig var opptatt av å redde liv, er det redusert hastighet og mer politikontroll de burde jobbe for, sier Tiril Østefjells fra Lillesand.Lederen av Sørlandet Natur og Ungdom understreker at statistikkene viser at 90 prosent av ulykkene skyldes førerfeil og bare fem prosent veistandarden.- Men jeg forstår jo Dannevig. Han er jo betalt av næringslivet for å lede stamveiaksjonen og jeg forstår næringslivets behov, sier Tiril Østefjells fra Lillesand.Fredag stanset hun og over 20 andre unge alle bilister som kjørte inn på Sørlandet fra øst. Natur og Ungdom fikk god hjelp av politiet under gårsdagens to timer lange aksjon på rasteplassen på Østerholtheia.- Når stamveiaksjonistene kunne aksjonere her, så kan vi det også. Og jeg mener at vi ikke er for sent ute. Fortsatt er det ikke bevilget noen penger til den planlagte stamveien, legger Tiril Østefjells til.Knut Dannevig spanderte is på bilistene. Natur og Ungdom hadde med seg 2500 nektariner, en drøss togtabeller og brosjyrer som fortalte hvorfor Norges eneste miljøorganisasjon for ungdom ikke vil ha ny E 18 mellom Brokelandsheia og Dyreparken.- Vi krever stans i planene om ny E 18 fordi det ikke finnes faglig dekning for å hevde at vegutbyggingen gir redusert antall ulykker. Som sagt skyldes de fleste ulykkene føreren. Da er en gigantisk utbygging feil løsning, sier Tiril Østefjells.«Avhengig av privatbil»

73 år gamle Ella Johnsen fra Porsgrunn ble møtt på rasteplassen av Marthe Burgess (18) fra Natur og Ungdom. Pensjonisten tok imot brosjyren og nektarinen, men vegret seg mot togtabellen og Burgess versjon om at tog er et sikkert og miljøvennlig tilbud.- Tog! Nei, når jeg skal på hytta til Narestø mellom Arendal og Tvedestrand blir det for tungvint uten bil. Og jeg har ikke så mye tro på at kollektivtilbudet bygges opp. Alt legges jo ned i Norge. Og vi er avhengig av privatbil i dette landet. Men det er jo for galt at noen har to biler. Enkelte vasser i penger. Se bare på hvor mye Kjell Inge Røkke forurenser når han raser rundt med båten sin i Arendal, sier Ella Johnsen engasjert.- Men jeg er enig med dere at ny bedre vei vil føre til mer trafikk og flere ulykker. Jeg må beundre dere unge for at dere står på. Ja, hvordan skulle det gått hvis ikke dere trodde på å snu den negative utviklingen, sa 73-åringen, før hun kjørte inn på en av Norges dårligste hovedveier.«Ikke alle vil ha ny vei»

— Bilen får for gode vilkår i forhold til kollektivtransporten. Vi snakker om miljø eller prinsipper. Lar vi være å bygge en helt ny vei og heller bruker noen av pengene på å utbedre de farligste strekningene med litt bredere vei og midtdeler, har vi penger til å støtte kollektivtrafikken. Dermed kan vi redusere trafikken på de veiene vi har, mener Tiril Østefjells.Østefjells mener stamveiaksjonistenes storoffensiv, med god hjelp fra pressen, har etterlatt et inntrykk av at alle sørlendinger ønsker ny stamvei. Dette mener hun er helt feil.- Vi håper folk med denne aksjonen forstår at det er delte meninger om veiutbyggingen, at det finnes gode alternativ. Vi vil heller ikke at noen skal dø i trafikken. Men motorveibygging gir miljøproblemer og mer alvorlige ulykker fordi farten øker. I fjor omkom 39 personer på europaveiene gjennom Agder. Det haster å sette i verk tiltak for å redusere ulykkene, sier Østefjells.