BIRKENES: I januar flyttet Tom Roger Øydne til Vegusdal i Birkenes for å drive busselskapet Risdal Touring. Siden den gang har firmaet hatt feil på telefonen seks ganger.Telefonledningen fram til grenda Ljosland der Øydne og familien bor, er nemlig så gammel og dårlig at den stadig vekk faller ut. Dermed får Øydne problemer som han aldri var plaget med da han jobbet i Oslo.Taper tusener

Flere steder i distriktene sliter folk med et telefonnett som ikke er egnet for moderne teletjenester.— Jeg vet helt sikkert at jeg tapte 10.000 kroner på grunn av den forrige feilen. Som nystartet bedrift kjenner vi oss ekstra sårbare når slike ting skjer. Når kundene ringer hit får de jo stadig vekk høre at «abonnenten kan ikke nås», sier ØydneDe lengste bruddene hos Øydne har vart i over et døgn.- Hver gang kommer det montører fra Arendal og Grimstad og ordner opp. Men de gjør ikke noe med hovedproblemet som er den dårlige kabelen. Så nå har vi bare begynt å hilse hverandre på gjensyn, sier Øydne.Han kan ikke gjøre noe annet enn å vente på at Telenor skal skifte ut den gamle kabelen.- Jeg synes det er veldig betenkelig at Telenor markedsfører seg med at tjenestene er like samme hvor du sitter, sier Øydne.Vil ordne opp

Ifølge Øydne har folk på Ljosland i Vegusdal levd med problemer på telefonlinjen i over ti år. Men det var ikke før Øydne flyttet fra Oslo til Ljosland at Telenor har tatt opp problemet.Nå har informasjonssjef for Telenor i Agder og Rogaland, Per Arild Meling, engasjert seg i saken. Han lover at dersom det er kabelen som er problemet, skal det ordnes.- Det er ikke holdbart at noen som starter opp en privat bedrift skal oppleve slike ting. Jeg skjønner godt at han blir irritert, sier Meling.Han har nå bedt Telenors selskap Nettbygging undersøke problemet.- Er det ikke for dårlig at utkantene har så dårlig telefontilbud?- Dette skal fungere like godt i distriktene som på landsbygda, sier Meling.Han sier at alle i Norge har rett på en stabil og analog telefonlinje.- Men når det gjelder nye tjenester er det alltid slik at det er i byene disse blir først etablert. Enkelte tjenester er det vanskelig å etablere overalt i utkanten. En ISDN-linje som ligger mer en sju kilometer fra sentralen vil fungere dårlig. Det må folk tenke på når de etablerer seg i distriktet, sier Meling.