GRIMSTAD: Påtalemyndigheten mener den 26 år gamle Grimstad-mannen holdt for stor hastighet i sin kraftige daycruiser og at han ikke var aktpågivende nok. Daycruiseren kolliderte med en 14 fot jolle med to personer om bord.Den 40 år gamle Arendals-mannen John Willy Nyberg, som kjørte jolla, døde få timer senere av skadene han fikk under sammenstøtet. Han ble funnet søndag morgen på brygga, ikke langt fra ulykkesstedet, av sin 30 år gamle kamerat som også var i jolla.På dette tidspunkt visste politiet ikke hvem som hadde kjørt på jolla. Først mandag meldte den 26 år gamle føreren av daycruiseren seg for politiet. Han hevdet han hadde forsikret seg om at ingen i jolla var skadet. Fordi 26-åringen meldte seg så sent, fikk ikke politiet tatt blodprøve av ham.Men det ble gjort av 30-åringen, som straks ble siktet for uaktsomt drap. Politiet trodde han var skyld i ulykken og at han forlot sin sterkt blødende kamerat på brygga. Før helgen ble det klart at den alvorlige siktelsen mot 30-åringen er henlagt og at han bare blir tiltalt for å ha overlatt kjøringen av jolla til en beruset person.Politiadjutant Per Ørnulv Thorbjørnsen bekrefter at det var undersøkelser av de to båtene og en rapport fra sjøfartsinspektøren som la grunnlaget for å sikte føreren av daycruiseren. Under etterforskningen har politiet forstått at det var daycruiseren som kjørte på jolla og ikke omvendt.Politiet har testet daycruiseren som under prøveturen kom opp i 33 knop. Båten er 24 fot og har en maskin på 230 hestekrefter. Etterforskningen har vist at båten planet under sammenstøtet. I havnebassenget der ulykken skjedde er høyeste tillatt hastighet seks knop.Til Fædrelandsvennen 31. august hevdet 26-åringen at det var jolla som kjørte på daycruiseren og at jolla var mye raskere enn hans båt og at han i motsetning til jolla brukte lanterner.helge.corneliussen@fedrelandsvennen.no