- Tenk for en fantastisk mulighet det vil være både for bedrifter og privatpersoner å kunne la gjestene gå direkte fra flyet om bord i en båt, sier ordfører Arvid Grundekjøn (H). Foto: Tore André Baardsen

Det sier ordfører Arvid Grundekjøn (H) som selv benytter seg av det som i dag er en temmelig stusselig flytebrygge i to minutters gangavstand fra passasjerterminalen på Kjevik.

Ellers er det kronprinsparet som er de flittigste brukerne av den lille brygga, i følge lufthavnsjef Thomas Langeland.

- Tenk for en fantastisk mulighet det vil være både for bedrifter og privatpersoner å kunne la gjestene gå direkte fra flyet om bord i en båt, sier ordfører Arvid Grundekjøn (H). Foto: Tore André Baardsen

— Jeg ble tipset om muligheten til å legge til her når jeg skal hente gjester som kommer med fly, men det er for galt at det bare skal være forbeholdt noen få som tilfeldigvis har sett muligheten. Dette tilbudet burde utvides kraftig med en ny og større brygge, sier en engasjert ordfører.

Bør det lages parkeringsbrygge ved Kjevik? Fortell oss hva du mener!

Korttidsparkering

— Jeg snakker ikke om en ny småbåthavn. Det jeg ser for meg er korttidsparkering for mellom 50 og 100 båter, slik at folk som reiser med morgenfly og returnerer med kveldsfly, kan ha båten liggende en dag. Videre ser jeg et enormt potensial for bedrifter som vil kunne hente og bringe sine gjester og ta dem direkte fra flyet og ut i det sørlandske paradis, fortsetter han.

Det jeg ser for meg er korttidsparkering for mellom 50 og 100 båter.

— Tenk bare på NODE-bedriftene, Glencore og Elkem som alle har kaianlegg og vil få en super mulighet til å gi kundene transport kombinert med sightseeing, sier ordføreren.

— Og for turistnæringen vil det være en flott mulighet til å sette inn en båt som kan gå i rutetrafikk om sommeren, eventuelt ta taxioppdrag, mener han.

Sammen med partikollega Mette Roth, som selv bor og arbeider i nærheten, og gruppeleder Hans Otto Lund, legger han ut om mulighetene en parkeringsbrygge kan gi Kristiansand.

Les også: Agder-politikerne mener dagens Kjevik-standard er altfor dårlig

Friområde

Men det ingen av dem nevner, er at det faktisk er lagt opp til et mindre bryggeanlegg i reguleringsplanen for Kjevik som ble vedtatt av bystyret i juni 2009. Det var to år før Grundekjøn gjorde sin inntreden i lokalpolitikken, og siden har planen ligget og slumret.

— Sier du det? Har andre hatt den samme glitrende ideen? Da er det sannelig på tide å hente den opp og få den realisert, sier Grundekjøn.

Det er en spennende tanke.

I planen av 2009, som også omfatter utvikling av næringsarealer med hotell og kontorer, er muligheten for en mindre brygge skissert litt lenger nord enn dagens flytebrygge i forbindelse med opparbeidelse av et friområde med kyststi.

— Nøyaktig hvor den skal ligge er ikke så viktig, bare det blir i kort gangavstand fra terminalen, mener Grundekjøn.

Spennende tanke

— Brygga som ligger i reguleringsplanen er ikke et anlegg for korttidsparkering. Den skal krages ut fra fjell, og det tillates ikke fylling ut i sjøen, opplyser plan- og bygningssjef Venke Moe.

- Hva synes du den ideen til Grundekjøn?

— Det er en spennende tanke. Det har vært en del diskusjon om naturkvaliteten i området, men hvis politikerne ønsker vil vi kunne ta tak i den eksisterende planen og lage en høring for å se om dette er en vei å gå. Et slikt anlegg vil også kunne gi en viss avlastning for biltrafikken.

Hans Otto Lund sier reguleringsplanen for Kjevik har blitt liggende i påvente av løsning på den årelange striden om trasévalg for ny vei til flyplassen. Det er ventet at denne blir avklart i løpet av 2015. — En parkeringsbrygge i det nordlige området vil kunne etableres uavhengig av trasévalg, sier Venke Moe.

Et gammelt ønske

— Dette er noe vi har ønsket oss lenge, og hvis det nå kan bli realisert hilser vi det velkommen, sier lufthavnsjef Thomas Langeland i Avinor, som eier det aktuelle området.

— Vi spilte inn ønske om en større småbåthavn i reguleringsplanen som ble vedtatt i 2009, men ble møtt med innsigelser, sier han.

Han sier det er uaktuelt for Avinor å finansiere en parkeringsbrygge, og det er heller ikke utarbeidet noen kalkyler for et eventuelt anlegg.

— Jeg ser for meg at dette vil kunne være interessant for private investorer, men utelukker ikke at kommunen vil kunne gå inn med et visst bidrag. Det er tross alt snakk om en veldig fin byprofilering, sier ordfører Arvid Grundekjøn.

Forbudt?

Men et stort skilt gjør det klart at uvedkommende ikke har adgang til flytebrygga på Kjevik som både Grundekjøn og kronprinsparet benytter.

kjevik brygge2.jpg

Området er nemlig reservert for redningsbåt.

— Jeg har aldri sett noen redningsbåt her, kommenterer Grundekjøn, og sier han aldri har fått påpakning for å ha benyttet seg av det nokså ukjente parkeringstilbudet for småbåter.

Lufthavnsjef Thomas Langeland bekrefter da også at området er tillatt for alle, og kjenner ikke til at det står noe skilt der. Når Fædrelandsvennen forteller om den utvetydige og nokså bryske ordlyden som møter de som går i land på flytebrygga, lover han å undersøke saken, og ringer litt senere tilbake:

— Det skiltet skal ikke stå der, og vil nå bli fjernet, opplyser han.

— Puh. Godt å høre at jeg ikke har gjort noe ulovlig, sier ordføreren.