En ny undersøkelse gjort av YouGov viser at 1,1 millioner nordmenn er uoppmerksomme mens de kjører bil. 350.000 skriver eller surfer på mobilen mens de kjører, og 600.000 snakker med telefonen i hånden. Når du tekster erden gjennomsnittlige tiden fem sekunder hvis du tar øynene av veien.

– Vi bruker stadig mer mobiltelefon og samtaler, sms, snapchat og surfing må ta sin del av skylden for at mange mennesker blir hardt skadet eller mister livet i trafikken, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk til Aftenbladet.

Les også: Selfie-generasjonen inntar motorveien

Fra 2005 til 2013 omkom 29 nordmenn i trafikken som følge av mobilbruk i bil. Nøyaktig hvor mange ulykker som skyldes mobilbruk er vanskelig å finne ut av så lenge det ikke er kamera i bilene eller automatisk sporing av data etter ulykker, ifølge Trygg Trafikk.

Tilsvarer 0.8 i promille

UP-sjef i Aust-Agder, Vest-Agder og Rogaland politidistrikt, Øystein Krogstad, forteller at mobilbruk bak rattet er blitt en forferdelig uting. Problemet gjelder ikke bare er førere av personbiler, men også yrkessjåfører og bussjåfører. Problemet har vært ganske konstant de siste årene.

– Hadde jeg hatt en politibil som jeg kunne snudd rundt 180 grader, hadde jeg sett mobilbruk bak rattet hele veien. Selv om vi bruker uniformert bil ser vi mobilbruk overalt, sier Krogstad.

Fordi mobilbruk bak rattet tilsvarer 0.8 i promille, synes Krogstad det er skremmende at folk tør å holde på med mobilen mens de kjører.

– Prøv å se på TV mens du snakker i mobilen i fem minutter. Spør deg etterpå hvor mye du fikk med deg på skjermen.

1300 kr i bot for lite?

Krogstad forteller at det er vankelig å følge med på to ting samtidig. Utrykningspolitiet ofte ser biler som kjører i 70 km/t på motorveien hvor føreren sitter med mobilen. Krogstad forteller at politiet er borti mange spesielle hendelser hvor mobilbruk bak rattet er årsaken.

– Det galneste jeg har sett er en fører som kjørte to meter inn i en steinbelagt rundkjøring med kassebil. Det var rett før han kjørte ned skiltet på midten av rundkjøringen. Han satt med mobilen, sier Krogstad.

Politiet skriver ut mange forelegg for bruk av mobil,noe de har gjort over lang tid. UP-lederen synes det er forunderlig at folk ikke bryr segog fortsatt bruker mobilen.

– Utlegget er på 1300 kroner om du kjører med mobilen bak rattet. Man kan faktisk spørre seg om straffenivået er for lavt, sier Krogstad.

Vil ikke innrømme mobilbruk

Om politiet finnet ut om føreren har brukt mobiltelefon i fart, vil dette alltid framkomme i en politirapport. Pressesjef i Statens Vegvesen, Kjell Bjørn Vinje, forteller at mange unngår å innrømme bruk av mobil for å få tilbake på forsikringen. I bilkø har han på bare fem minutter passert seks personer som sitter og taster på telefonen.

– De hadde ikke stor fart, men stor nok fart til at de kunne kjørt inn i bilen foran, forteller Vinje.

Han sier at det ikke bare er mobilbruk som samtaler, tasting, lesing, surfing og bilder er farlig.

– Dette gjelder alt som virker distraherende og tar vekk oppmerksomheten, som for eksempel trykking på GPS eller stereoanlegg. Man skal være skjerpet med oppgaven å kjøre bil, sier Vinje.

Rogalendinger skiller seg ut

Undersøkelsen YouGov gjorde for Trygg Trafikk og Gjensidige har et landsrepresentativt utvalg på 2500 respondenter. På en skala hvor 1 er svært farlig og 5 ufarlig, synes 16 prosent fra Rogaland at det ikke er spesielt farlig å bruke apper på mobilen bak rattet, mens 88 prosent synes dette er farlig eller svært farlig. 13 prosent synes heller ikke det er spesielt farlig å skrive eller lese på mobilen, mens 91 prosent synes det er farlig eller svært farlig.

Flere nordmenn synes det er farligere å bruke handsfree: 67 prosent av befolkningen synes ikke det er farlig med mobilsamtaler uten handsfree. Med handsfree derimot, synes 62 prosent at dette er svært farlig eller farlig.

Ifølge Trygg Trafikk viser forskning at det er mer krevende å snakke med mobilen opp til øret, enn via håndsfrisett. Likevel går ikke ulykkesfrekvensen ned ved bruk av håndfri betjening.

Interaktiv kampanjefilm

I følge Trygg Trafikk og Gjensidige skjer 30 prosent av dødsulykkene fordi føreren er uoppmerksom. Det vil si at føreren er opptatt med alt annet enn å ha blikket på veien. Dette kan være alt fra trøtthet til mobilsurfing, spising eller å sitte i egne tanker.

I 2014 omkom 147 mennesker i trafikken, og 675 ble alvorlig skadet. Tallene er lavere enn tidligere år, men det er flere eneulykker der det kun er en person i bilen. Trygg trafikk og Gjensidige mener at mobilen er en viktig faktor til disse eneulykkene. De ønsker å stanse den farlige utviklingen, og gjennom en interaktiv kampanjefilm håper de at folk forstår alvoret.

– Vi har som mål å endre nordmenns holdninger og atferd, og å bidra til færre ulykker som følge av at sjåføren er distrahert, skriver Trygg Trafikk og Gjensidige om kampanjen.