— Jeg håper inderlig saken nå kan bli løst, sier Nygård, som i forbindelse med denne saken har laget tre fantomtegninger for politiet i Kristiansand. Alle de tre tegningene er så gode at det knyttes et konkret navn til hver av dem.Nygård har tegnet for politiet i 21 år. Og i løpet av denne tiden har en rekke av hans tegninger bidratt til oppklaring.- I en voldtektssak ble mannen pågrepet kun tre og en halv time etter at tegningen var ferdig. Men noen ganger er det faktisk umulig å få til en tegning - den må bare kastes. En feilaktig tegning kan ødelegge mye i en etterforskningssak, sier Nygård.Han kan ikke si noe om hvordan det har vært å lage tegninger i forbindelse med barnedrapene i Baneheia. Men Nygård forteller Fædrelandsvennen om hvordan han generelt går fram når han tegner for politiet, og han forteller hva som er det vanskeligste.Øynene verst

  • Det er veldig forskjellig hva folk husker. Vitner som kan gi gode beskrivelser har ofte hatt en grunn til å legge merke til vedkommende. Det er også viktig at det ikke går for lang tid fra vitnet har sett personen til den skal beskrives for meg, forklarer tegneren.En annen ting som også er vesentlig for at tegneren skal få et mest mulig korrekt bilde, er at vitnet ikke er blitt påvirket av andre. Vitnet bør for eksempel ikke ha sett gjennom politiets billedarkiv for å finne en eventuell gjerningsmann.- Det kan da lett bli en blanding av flere personer som blir beskrevet for meg.Nygård sier videre at øynene alltid er det vanskeligste å få til.- Ofte fordi personer jeg skal tegne har gjort noe kriminelt, for eksempel en voldtekt. Om det da er offeret selv som skal beskrive gjerningsmannen, vil vedkommende automatisk se på ham som et monster. Øynene blir beskrevet deretter. 90 prosent av vitnene gir feil bilde av øynene, sier Nygård.Og han vet at det er svært viktig at øynene blir riktige.- Om jeg føler feil med øynene, må jeg blende dem ned. Da må de ikke få for stor betydning, sier han.Nygård har også opplevd at vitner gir et bilde av personer som umulig kan eksistere. Anatomien stemmer ikke mot et normalt menneske.- Noen ganger blir det bare feil, men av og til kan slike overdrivelser være et gode. En polititegning er aldri en god tegning. Som tegner kunne det selvsagt vært fristende å pynte litt på den. Men tegningen må være en nøyaktig gjengivelse av det vitnet beskriver overfor meg, sier Nygård.Alene med vitne

Det er alltid han som sitter sammen med vitnet, opplysningene går ikke gjennom politiet. Dersom det er flere vitner til samme person, lar han hvert vitne gi sin beskrivelse og lager egne tegner for hver vitnebeskrivelse.- Jeg snakker alltid bare med ett vitne av gangen. Dersom flere hadde vært sammen, ville de lett blitt påvirket av hverandre, sier den erfarne tegneren.Det viktigste for ham under en prosess er å være tilbakeholden, og aldri stille ledende spørsmål.- Mitt første spørsmål er alltid «Hva husker du best ved personen?». Videre må vitnet komme med beskrivelsene. Jeg stiller kun kontrollspørsmål, og da aller helst når tegningen er så godt som ferdig. Det er også viktig at vitnet føler seg trygg i situasjonen.Det varierer veldig hvor lenge jeg holder på med en tegning. Den minste tida jeg har brukt er 50 minutter og det meste er fem timer. Begge tegningen ble veldig gode, og begge førte til oppklaring av saken.Nygård kan ikke si så mye om hvordan politiet bruker hans tegninger.- Politiet kan aldri satse utelukkende på mine tegninger. Men sammen med annet materiale kan tegningene være med på å løse vanskelige saker. Veldig ofte kan politiet ved hjelp av tegningen finne fram til personen i sitt eget billedarkiv, forklarer Nygård.