arendal: I går ble den formelle søknaden sendt til Stortinget. Statens Vegvesen i Aust-Agder står sammen med kommunene og fylkeskommunen i ønsket om å kreve inn bompenger for å få fortgang i utbygging av E 18.I forslaget til Norsk Transportplan er E 18 gjennom fylket tilgodesett med 36 millioner kroner årlig.I søknaden fra Aust-Agder foreslås en bomavgift på 20 kroner for personbil og 40 kroner for tyngre kjøretøyer.— Hvis Stortinget gir sin tilslutning i mai og alt ellers går som vi håper, kan bomstasjonene stå klare i januar neste år, sier fungerende vegsjef Gunnar Lien til Fædrelandsvennen.Han forklarer den høye avgiften med et spinkelt trafikkgrunnlag.- Dette er for tynt i forhold til behovet for utbygging. I et slikt lys er ikke 20 kroner dyrt, mener Lien.Dersom stasjonene i Aust-Agder er klare for innkreving allerede i januar 2001, vil fylket slå Vestfold i tid. For også nær Holmestrand planlegges ny bomstasjon. Også her er pris per passering satt til 20 kroner for personbiler.Men Gunnar Lien avviser at en tur til Oslo blir en stadig tettere sammensatt hinderløype:- Parallelt med søknadene fra Aust-Agder og Vestfold, skal bomstasjonene i Langangen og Lier avvikles. Det er i alle fall forutsetningen, sier fungerende vegsjef i Aust-Agder.I hans forslag til budsjett for neste år, er 10 millioner kroner satt av til etappen Brokelandsheia - Akland og fem millioner kroner til strekningen Rannekleiv - Temse. Sistnevnte skal etter planen åpnes for trafikk i oktober i år.- Ferdigstillelse av den første er avhengig av bompengefinansiering, sier Gunnar Lien.Men det er ikke bare nye veier som opptar fungerende veisjef:- Rammen for drift og vedlikehold er nå så lav at verdifull veikapital går tapt. Vi er ikke i stand til å forhindre at asfaltdekke forfaller, påpeker han.