Av en eller annen grunn er tåkelys populært som kjørelys. Helt nye biler kjører rundt på dagtid med tåkelyset slått på, og bilens automatiske kjørelys slått av. Dette er litt merkelig praksis, men det er fullt lovlig.

Men når mørket melder seg, blir tåkelyset ulovlig. Da skal bilens ordinære lys være slått på. Tåkelys kan bare brukes i mørke når det er tåke, og da alene.

— Mange er ukjente med dette regelverket, eller så gir de blaffen i det. I alle fall ser vi svært ofte biler hvor både nær- og tåkelys er tent samtidig. Det kvalifiserer for et forelegg på to tusenlapper, sier politiførstebetjent Knut Sivertsen.

— Men er det ikke fint med mye lys, da?

— Det er kanskje slik folk tenker, men det er feil. Saken er at tåkelysene er laget slik at de gir mye lys like foran bilen. Det er bra når det er tett tåke, men ikke i vanlig mørkekjøring. Førerens blikk søker ubevisst mot det lyseste partiet foran bilen, slik at føreren mister fokus på trafikkforhold lenger fremme. I tillegg blir også møtende trafikk forstyrret av lysbruken, spesielt fra SUV-biler med høyt monterte tåkelys, sier Sivertsen.

Resultatet av en lystelling som er gjennomført, viste at 28 prosent av bilene hadde en eller annen feil med lysene.

— Det forbauser meg ikke at mer enn hver fjerde bil har lysfeil, når man regner med både manglende lys og feil bruk av ly.