KRISTIANSAND: — Jeg synes dette var for dårlig, sier Julian Ek Salvesen (16).- Skandaløs behandling fra NSB. Dette kunne gått mye verre enn det gjorde, sier mor Jorunn Salvesen.- Vi fikk veldig lite informasjon fra NSB, sier Noras mor Anette Bjøran.- Og det er pent sagt. Da er du snill med dem, repliserer Jorunn.De tre søsknene Marcus, Benjamin og Julian Salvesen Ek, samt venninnen Nora Nyheim (11), kom i går ettermiddag hjem etter et strabasiøst døgn. Brødrene hadde vært på vinterferiebesøk hos faren i Oslo, og skulle tirsdag klokken 15 ta toget tilbake. I Gjerstad startet problemene. Toget kom ikke videre på grunn av de store snømengdene.- Vi sto der vel halvannen time uten å få vite hva som foregikk. Så sa de at vi skulle tilbake til Oslo igjen på grunn av snøproblemer, forteller Julian. Ikke tog igjen

Nora reiste alene fra Oslo hvor hun har vært og besøkt sin far. Mobilen hadde hun glemt igjen i bilen hans i Oslo. Det var derfor bare flaks at hun møtte søskenflokken Ek Salvesen på toget, og fikk låne mobilen deres for å ringe moren.Barna hadde lite penger med seg. Noras mor, Anette Bjøran, ringte derfor til NSB og fikk bekreftet at de fire kunne få seg gratis mat på toget.- Men da vi spurte i restauranten, fikk vi ingenting, sier Julian.Anette Bjøran er evig takknemlig for at datteren møtte kjenninger på toget.- Hvis hun hadde måttet overnatte alene på hotell i Oslo hadde jeg ordnet det slik at noen hadde hentet henne der i stedet, sier en oppgitt mor.Nora reiser vanligvis med fly når hun skal besøke faren i Oslo, men denne gangen valgte de toget. 11-åringen har ikke spesielt lyst til å velge skinnene neste gang hun skal innover.- Jeg tror ikke det blir tog flere ganger, sier hun.Jenta ble ikke redd selv om hun reiste alene og toget måtte gjøre vendereis.- Jeg merket ikke at vi hadde stoppet i Gjerstad før det hadde gått en time. Jeg satt nemlig og så på film, forteller hun. Alene til klokka 02 på Oslo S

Sent tirsdag kveld ankom toget Oslo Sentralstasjon. De fire registrerte navnene sine, og ble henvist til å vente på å få tildelt hotellrom.- Vi ventet to-tre timer og ble ropt opp nesten sist sammen med noen gamle. Noen voksne fortalte dem nemlig at vi hadde ventet lenge og måtte bli kjørt til hotellet. Da tror jeg klokka var to, forteller Julian.De fire barna var sultne, men hadde ikke penger til mat. Enden på visa ble at taxisjåføren som kjørte dem til hotellet betalte maten for dem.- Så klokka tre om natta satt vi på Jafs og spiste pizza, forteller Benjamin.De fire ble så innkvartert på Rica Hotell i Oslo, men i går tidlig visste de ikke hva de skulle gjøre. Heldigvis bodde noen andre fra toget på samme hotell, og fortalte dem at de skulle dra til jernbanestasjonen igjen. Derfra fikk de busstransport tilbake til Kristiansand. Halv fem på ettermiddagen var de endelig fremme - etter mer enn et døgn på reisefot.- Det er kjedelig å være så lenge på reise. Vi er trøtte og slitne, forteller Julian. - Foreldrenes ansvar

Åge-Christoffer Lundeby, informasjonssjef i NSB, sier det er foreldrenes ansvar å passe på barn som reiser alene med tog.- Barn som reiser alene er et litt betent tema for oss. De er nemlig i realiteten foreldrenes ansvar, og de skal passe på at mindreårige de sender av gårde er skikket til å reise alene. Likevel ønsker vi jo at alle skal få god informasjon og best mulig service, sier han.Lundeby tar likevel selvkritikk på deler av det de fire barna ble utsatt for.- Hvis dette stemmer, skulle jeg selvfølgelig ønske de hadde fått en annen behandling. For eksempel kunne vi ha bedret ventetiden på Oslo S og informasjonen i toget. Vi kunne også ha vært mer observante og sett at disse barna ble stående i et hjørne og ikke fikk hjelp. I slike situasjoner er det ofte de som skriker høyest som får hjelp først. - Kommer dere til å endre rutinene deres når det gjelder mindreårige som reiser med tog? - Vi kan alltid se på områder vi skal prioritere sterkere i ekstreme tilfeller, svarer Åge-Christoffer Lundeby.