Den nye henteordningen til Avfall Sør har fått blodet til å koke i Finsland – en av bygdene berørt av det nye avfallsregimet Smart Sortert.

Beboere som bor lenger enn 200 meter fra offentlig vei må nå selv frakte søpla ut til veien for henting med komprimatorbil. Tidligere ble søpla henta med pickupbil, inne på hvert tun.

— Jeg har 700 meter ut til fylkesveien, men noen har både én og to kilometers avstand til veien, sier Jan Erik Stomnås, som sammen med Frode Helleren og Martin Haugeland har sendt klagebrev til kommunen, som nå er overlevert til Avfall Sør.

— Vi føler oss bare oppgitte og maktesløse, sier Frode Helleren.

Klageliste

Finsland-beboerne lister opp en lang rekke problemer.

• Der er flere som har stor avstand til vei, fra 100 meter til flere kilometer. Hvordan skal gamle og syke transportere dunker over slike avstander?

• Mangel på oppstillingsplass betyr at søppeldunkene blir stående i veien. Det kan føre til trafikkfarlige situasjoner.

• Flere er ikke grunneier ved enden av den private veien, og vi har ikke rett eller mulighet til å lage oppstillingsplass på naboens eiendom.

• Ved brøyting vil dunkene velte uten egnet oppstillingsplass, noe som vil resultere i søppel som blir liggende.

- Langt å gå

Jeg har 700 meter ut til fylkesveien, men noen har både én og to kilometers avstand til veien.

De siste 12–13 årene har beboerne sortert i ulike sekker som har blitt hentet med pickupbil. De forstår lite av at søpla nå må leveres ved fylkesvei 102. — Tenk deg tre fulle dunker. Jeg er snart 70 år. Mange er eldre og i dårligere form enn meg, har bakker og stigninger og må gå ganske langt, sier Martin Haugeland.

— Og så skal de stå der før klokka 06.00. Tenk deg om det har snødd hele natta, det er ingen som får brøyta så tidlig.

Beboerne synes også det er rart at Avfall Sør ikke lenger vil inn å hente søpla ved huset, ettersom de mener at veiene er mer enn bra nok.

— Enkelte får komprimatorbilen helt inn på tunet, men andre steder der de nekter å kjøre kommer melkebilen fram uten problemer, sier Helleren.

- For omfattende

Det var kommunestyret i Songdalen som vedtok å innføre Smart Sortert. Men det har tatt tid, og brevet fra Avfall sør om ordningen, der du selv bestemmer når du vil tømme søpla og betaler deretter, ble nylig sendt ut til 150 husstander. Her heter det at pickuphenting opphører.

— Søppelbilen må lese av dunkene elektronisk. Det er ikke alle veiene vi kommer inn med den store bilen, og da må søpla ut til veien, sier renovasjonssjef i Avfall Sør, Frode Rosland.

Tenk deg tre fulle dunker. Jeg er snart 70 år. Mange er eldre og i dårligere form enn meg.

Men det gjøres unntak, og Rosland forteller at for de som bor vanskeligst til så kjører pickupbilen inn og leser av elektronisk manuelt, som en midlertidig ordning.

— Men det er for omfattende å gjøre hos alle, sier han.

— Men da blir det langt å gå med søpla for mange?

— Vi ser ikke for oss at folk skal trille dunkene i de avstandene, og vi skal bidra til å få laget oppstillingsplass for de som trenger det. Da kan man bare frakte søpla ut til dunkene, sier Rosland.

Jan Erik Stomnås sier at han må gå tre turer til fylkesveien med de tre søppeldunkene de gangene også papiravfallet skal tømmes. Han mener det er lite hensiktmessig når snøen for alvor vil lage vanskelig føre. Foto: Henrik Ihme

Men det svaret holder ikke for finslendingene.

— Jeg må plassere dunkene i en sving. Hva skjer når det snør, og brøytebilen kaster dunkene i grøfta og søpla flyr? spør Frode Helleren.

Ordføreren er positiv

Ordfører i Songdalen, Johnny Greibesland (Sp), bor selv i Finsland. Han er positiv til den nye ordningen. Han informerte kommunestyret onsdag hvordan kommunen i juni 2008 fattet vedtak om at kommunen skulle innføre Smart Sortert, og overføre alt ansvar til Avfall Sør.

«Etter mitt syn er Smart Sortert et bedre tilbud til abonnentene enn den gamle ordningen med søppelsekker. Den er mye mer fleksibel ved at kunden selv velger hvor ofte han vil levere søppel, og dermed hvor mye som skal betales i avgift», skriver han, og videre:

«Så er det og slik at ved omlegging av rutiner eller når nye tjenester innføres så vil der være ting som må gå seg til, og tilbakemeldingen fra Avfall Sør er at der har vært mange flere henvendelser fra kunder som er fornøyd med overgangen til Smart sortert enn fra misfornøyde kunder.»