KRISTIANSAND: – Generelt synes jeg det er skammelig å ta seg betalt for å be for et menneske. Er det noe som er urgammel praksis i kristen sammenheng og andre religioner, så er det at å bli bedt for er gratis. Når man tilbyr det som en tjeneste og man i tillegg kommersialiserer bønnen i den grad Pedersen gjør ved moderne teknologi og utvider til forebyggende virksomhet, så er det en blanding av religion og kommers som jeg mener er avskyelig, sier Paul Leer-Salvesen, teolog og etikkprofessor ved UiA, til fvn.no.

Leer-Salvesen reagerer slik etter å ha lest Vårt Lands oppslag om at Svein-Magne Pedersen i stiftelsen Misjonen Jesus Leger har utvidet teletorgtjenesten og nå tilbyr "beskyttelse fra sykdom" til 14 kroner minuttet.

Vil ha kvakksalverlov

Til Vårt Land sier professor i samfunnsmedisin ved NTNU i Trondheim, Steinar Westin, at det «er verd å vurdere å vekke kvakksalverloven til live».

– Vi har opphevet kvakksalverloven i Norge. Jeg synes ikke det var lurt. Det gjør at man har mindre virkemidler mot nettopp denne typen virksomheter, sier han til avisen.

Dette er Leer-Salvesen uenig i.

– Jeg er som etiker opptatt av forholdet mellom etikk og jus. Det fører galt av sted om man fører en lovgiving fordi man misliker et fenomen. Noe må få være umoralsk selv om man ikke mener at det bør være ulovlig, sier etikkprofessoren.

Oppfordrer til oppgjør

Leer-Salvesen har en klar oppfordring til pinsemiljøet.

– Jeg vil oppfordre ikke minst Pedersens brødre og søstere i pinsebevegelsen og i den karismatiske delen av bevegelsen til å ta et kraftig oppgjør med dette og fortelle til folk hvor de kan bli bedt for gratis, sier Leer-Salvesen.

De kan feie for sin egen dør, de som sitter trygt på statens fang med sugerøret dypt nedi statskassa

Svein-Magne Pedersen har ikke ønsket å svare direkte på spørsmål til fvn.no i dag, men har svart på noen spørsmål via e-post. Predikanten mener kirkeansatte bør feie for egen dør.

— Dette er en moderne måte å ta kollekt på. Hadde det vært den eneste måten å kontakte oss på, hadde jeg forstått det. Folk kan skrive, sende e-post eller komme til personlig forbønnsavtale. Ingen av disse tre måtene koster noe, folk kan gi gaver hvis de vil. Hva ville Leer-Salvesen sagt om folk beslagla hele hans arbeidsdag, samt hans ansattes dag,i telefonen, samtidig som han måtte skaffe sin egen og deres lønn? Det virker hyklerisk når ansatte i Den norske Kirke eller teologiske statlige institusjoner kritiserer oss. De får lønn fra staten, og trenger ikke tenke på hvor pengene skal komme fra. De kommer blant annet fra skattebetalernes penger. Når presten ber for syke, har allerede skattebetalerne betalt for det. Bare at ingen tenker på det, det er skjult. Hvor i Bibelen står det at staten skal betale lønn til presteskapet? Det er en totalt ubibelsk ordning. De kan feie for sin egen dør, de som sitter trygt på statens fang med sugerøret dypt nedi statskassa, skriver Pedersen.

- Akseptert måte å få inntekt på

Han peker på at organisasjonen trenger inntekter til å betale regninger, lønne ansatte og betale for materiell, og vil ikke vurdere å legge ned tjenesten på tross av kritikken.

VIL BEHOLDE TELETJENESTEN: Svein-Magne Pedersen. Foto: Jon Anders Skau, arkivfoto

— Vi kan ikke slutte med en tjeneste bare fordi noen ikke liker den. Det er folk som liker den og setter pris på den muligheten. Det var faktisk en mann fra Oslo som leste artikkelen i Vårt Land, men tok det positivt og ringte vårt forbønnsnummer for å bli bedt for. Mange yrkesgrupper er på Teletorget. Det er blitt en akseptert måte å få inntekt på, skriver predikanten.Pedersen mener det ikke er noen forskjell på bønnetjenesten han tar betalt for og kristne møter.

— Det er i prinsippet ingen forskjell på å gå rundt med kollektkurven og å samle inn penger på Teletorget. Hvis man ikke ønsker å gi penger på denne måten, så kan en bare la være. Det fins alternativer også hos oss. Hva har andre med om de som ønsker å bruke penger på dette, gjør det? Det er deres måte å gi kollekt på. Dette er ikke lureri, det er helt åpent. Vi lover ikke helbredelse, men oppmuntrer folk til å tro at det kan skje, i tråd med Bibelens ord, skriver Pedersen.

Biskop Olav Skjevesland hadde tirsdag ettermiddag ikke satt seg inn i saken og ønsket derfor ikke å kommentere overfor fvn.no.