KRISTIANSAND: — I dag opplevde jeg selv at det sto publikum i kø utenfor heisen før vi åpnet. Vi åpner 08.30, og det har ingen hensikt for folk å møte før. At folk likevel møter tidlig, skyldes sannsynligvis et rykte fra i fjor om at man måtte møte tidlig for å bli betjent, sier Jan Vidar Ødegaard, seksjonsleder ved utlendingsenheten.

At køen var ekstra lang i dag, har han ingen konkret forklaring på. I fjor var det kaotiske tilstander hos Utlendingsenheten, noe som skyldtes sentralisering av enheten. Den gangen lagde publikum sine egne kølister og systemer for å organisere køen.

— Den typen selvjustis med lister og sånn vil vi ikke ha. Vi vil ikke ha folk inn i lokalene våre før vi åpner, men dørene til stasjonen åpner 07.30, og vi kan ikke nekte folk å oppholde seg i første etasje, sier Ødegaard.

Siden kø-kaoset i fjor har enheten tatt grep. Nå fyller de aller fleste ut skjema på nett og møter på kontoret til forhåndsbestilt tid. Køen hos Utlendingsenheten nå, er det alle som møter tidlig som skaper.

— Det kommer litt for mange om morgenen, og da blir det litt ventetid for folk. Men utover dagen blir køen mindre og mindre. Det ville vært mer hensiktsmessig om folk kunne komme litt mer spredt utover dagen, mener seksjonslederen.

Som hos passkontoret, er mai og juni en ekstra travel tid for kontoret.

— Det skyldes økt reiseaktivitet om sommeren. Folk møter hos oss for å ordne dokumenter, slik at de får reist om sommeren, forklarer han.