KRISTIANSAND: Mandag lanserte mediehuset ny leseropplevelse både på nett, mobil og leserbrett, samt helt ny abonnementsløsning. Nettjenestene fungerte, men en server med abonnementsbasen ville ikke spille på lag. Etter iherdig testing gjennom hele gårsdagen skal nå innloggingen fungere.

— Det virker lovende. Systemet fungerte under testing mandag kveld. Jeg håper alle nye og eksisterende abonnenter kan logge inn i brukerbasen i løpet av dagen, sier sjefredaktør Eivind Ljøstad.

Gratisdag

Da teknikken sviktet i går, ble resultatet at alle brukere av mediehusets kanaler fikk alt innholdet gratis. Sjefredaktøren sier konsekvensene ikke er så store, verken for leserne eller for Fædrelandsvennen.

— Det hadde en positiv effekt, og var faktisk noe vi sterkt vurderte uansett. Nå gjorde teknikken at det likevel ble slik at alle gratis kunne teste den nye nettavisen, den nye e-avisen og mobilavisen, sier Ljøstad.

— Fortsatt litt bekymret?

— Produktet og løsningen er svært bra. Jeg er også imponert over måten mediehusets medarbeidere har håndtert overgangen, men teknikken er jeg ikke herre over. Man vet at det kan oppstå krøll ved nylanseringer, men da er det viktig å ha is i magen.

Gode tilbakemeldinger

Redaktøren sier at han har fått svært gode tilbakemeldinger på nye Fædrelandsvennen. Lanseringen blir fulgt med argusøyne av en samlet mediebransjen.

— De fleste som har uttalt seg i forskjellige kanaler har vært positive. Noe negativt har det vært, men mest kritikk får vi naturlig nok når folk opplever at brukertilgangen blir stengt fordi man ikke abonnerer, sier Ljøstad.

I et år har Fædrelandsvennen jobbet med den nye abonnementsløsningen. Ljøstad mener tidspunktet for å ta betalt for innholdet også på digitale plattformer er svært godt.

— Jeg føler vi får bekreftet at timingen er god. Det virker som folk er langt mer åpne for en slik betalingsløsning nå enn for bare ett år siden. Gårsdagen har også gjort meg veldig trygg på at det vi gjør er riktig i forhold til abonnementsløsningen vår, sier han.