— Samlet reisetid kan gå ned med 135 000 timer – i døgnet – om en sum tilsvarende gjeldende Nasjonale transportplan brukes på noen få hovedveier i Norge, sier Adnan Rahman til Aftenposten.no.

— I det lange løp vil norsk økonomi avhenge av veiforbindelsene. Følger man ikke med, risikerer landet kraftige tilbakeslag.

Det sier mannen som i dag er hovedforedragsholder under Den nasjonale veikonferansen i Kristiansand.

Han er ekspert på makroøkonomisk tenkning rundt samferdsel og er rådgiver for samferdselsmyndigheter i land verden over. Adnan Rahman hevder at norske hovedveier vil gå i et stort pluss om man tar med alle de samfunnsgevinstene som faktisk hører med.

— Motstanden var massiv, kostnadene store. De første regnestykkene var negative. Men da man tillot seg å se på langtidseffektene, og likevel gjennomførte byggingen av en kunstig øy ved havnen i Rotterdam, gjør dette nå underverker med både Nederlands havnekapasitet og økonomi, sier Rahman, direktør i Cambridge Systematics International.

Dommen

Selskapet har nå studert overordnet transportplanleggingen i Norge, og dommen, som blir kjent i dag, er nådeløs.

— Dere tenker gammeldags. Konservativt. Utdatert. For smått. Dere mangler helt en balanse mellom hva som er viktig lokalt og hva som er viktig for Norge, sier Rahman (48).

— Det er i beslutningsprosessene dere trår feil. Gevinstene ved langtidsinvesteringer i de store transportårene, økonomisk og sosialt, tas ikke med, på samme måte som man ikke først gjorde i Nederland, sier han.

Og oppsummerer:

• Transportavhengig industri er avgjørende for norsk økonomi. Behovet øker, men veikapasiteten holder ikke følge.

• Norges tilnærming til veibygging fanger ikke opp langtidsgevinstene ved investeringer for hele regioner. Derfor havner samfunnsøkonomiske regnestykker konsekvent i minus.

• Store politiske beslutningsprosesser, de som avgjør utbygging, er fokusert på prosjekt for prosjekt, ikke på landet under ett.

Får igjen 3,50 for hver krone

Rahmans selskap har laget scenarier for en satsing på noen få hovedveier i Norge, mellom Oslo og Bergen, Oslo-Kristiansand-Stavanger og Oslo-Trondheim.

Ved å satse på i alt seks korridorer til en totalpris av 137,5 milliarder norske kroner vil antall kilometer kjøretøyene på veiene tilbakelegger i år 2036 gå ned med 28 prosent. Samlet reisetid vil gå ned med 44 prosent, nesten 135 000 timer, om dagen, beregner Cambridge Systematics.

Investeringer i et slikt hovedveisystem vil ifølge beregninger gi 3,49 kroner igjen for hver krone som investeres.

— Med tanke på hvor kostbart det er å bygge vei i Norge er det enda viktigere å se på langtids- og nasjonale effekter, ikke minst folks bedrede livskvalitet. Dette er ikke lett. Men Norge risikerer økonomisk tilbakeslag om man ikke følger med, sier Rahman.

Det er Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) som arrangerer dagens storkonferanse om vei.

— Rahmans poeng er at man må prise nytten av et nasjonalt mål for transportsystemet. I dag har vi ikke ekspertisen til å gjøre dette, sier leder for politikk og strategi i OFV, Vilrid Femoen.

Mye å hente

— Dette er svært spennende. Og vi har mye vi må se på når det kommer til de samfunnsmessige gevinstene, i Norge.

Slik kommenterer veidirektør Terje Moe Gustavsen kritikken fra Adnan Rahman.

— Overordnede gevinster er et sentralt element også i dag, som i E39-strekningen Stavanger-Kristiansand. Men det er ingen tvil om at vi kan utvikle oss mer her, i Norge. Dette blir det viktige diskusjoner om, sier Moe Gustavsen.