FORNEBU: Dermed går han imot det store politiske flertallet på Sørlandet og deler av eget parti.

– Jeg støtter Statens vegvesen og mener at midtrekkverkskonseptet med to og tre felt på E 39 mellom Vigeland og Ålgård i Rogaland er et riktig alternativ. Hadde vi hatt ubegrenset med veimidler er jeg ikke motstander av firefelts, men når vi må prioritere må vi tørre å gjøre det også, sier Dahn, som sitter i fylkets samferdselsutvalg for Venstre.

I dag møter politikere på Sørlandet samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa for å snakke om Nasjonal Transportplan.

Dahn tror det er uheldig hvis man i dette møtet har for stort fokus på at firefelts vei helt fra Kristiansand til Stavanger ikke er med i planen. Han ønsker at politikerne skal bruke tiden med samferdselsministeren til å prate mer om kollektivtilbudet, og gjerne også jernbane.

Begrensede midler

— Det at man bygger veier fører i seg selv til at trafikken øker. Skal vi demme opp for bilbruken må vi satse mer på kollektivtilbudene. I en tid med begrensede midler til samferdsel må vi gi klare signaler på at innenfor rammen må vi satse på et bedre kollektivtilbud, sier han.

Høyhastighetstog

Nestleder i Agder Venstre, Stein Inge Dahn, deltok på helgens landsmøte og var svært aktivt med i utformingen av partiets samferdselspolitiske uttalelse.

– Høyhastighetsutredningen viser jo at det lønner seg å satse på bane på Sørlandet, men det budskapet har druknet litt i alt veisnakket. Jeg er glad for at Venstres landsmøte nå er tydelige på at vi satser på høyhastighetstog og at Sørlandet prioriteres etter Intercity-triangelet på Østlandet. I den samferdselspolitiske uttalelsen kommer det også fram at Venstre går inn for en sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen mellom Brokelandsheia og Porsgrunn.

– Jeg er stolt og glad over at vi fikk det til, sier Dahn.

Med egen sykkel

Han er selv en ivrig syklist og valgte å ha med seg sykkel for å komme seg fra togstasjonen i Lysaker til landsmøtehotellet på Fornebu.

– Det er for lite fokus på sykkel i Nasjonal transportplan, mener Dahn, og peker på at transportsykling blir mer og mer vanlig, men forholdene legges for lite til rette.

– Både gode gangløsninger og sykkelløsninger er viktige samferdselspolitiske og ikke minst helsepolitiske tiltak, avslutter Dahn.