KRISTIANSAND/FARSUND: — Jeg vil anta at vi ikke greier å stable dette på beina før mandag, sier operasjonsleder Ingrid Mæhre i Agder politidistrikt til Fædrelandsvennen lørdag morgen.

Fredag kveld gikk en reketråler ned utenfor Farsund. To personer ble reddet, mens den tredje; en mann i 60-årene, er savnet.

— Båten ligger såpass dypt, på 85-90 meters dyp, at vi må ha bistand av spesialkompetanse for å dykke etter båten. Vi må nok ha bistand fra Stavanger, sier Mæhre.Rogaland politidistrikt koordinerer SEAO-ordningen (Søk etter antatt omkommet-ordningen) også for Agders del, mens Agder politidistrikt har det operative ansvaret.

Vil avvise usertifiserte dykkere

Mæhre legger til at dersom politiet får tak i dykkere med godkjent sertifisering for dype dykk før mandag, settes søket etter den antatt omkomne mannen i gang i helgen.

— Det vil sikkert være noen som tilbyr seg å dykke, men vi vil kun bruke de med godkjent sertifisering, understreker hun.

Politiet vil ikke oppgi nøyaktig hvor båten gikk ned.

— Vi har ganske klare indikasjoner på hvor den gikk ned, ut ifra vitneopplysninger fra de to andre som var om bord og observasjoner fra helikopter. Men vi har tidligere erfart at når vi har gått ut med nøyaktig sted, har folk som ikke er sertifiserte forsøkt å dykke ned, sier Mæhre.

Hun kan likevel opplyse at båten ikke ligger så langt til havs.

Den savnede mannen er i 60-årene og fra Farsund-området. De to som ble reddet fra reketråleren er 24 og 54 år gamle og fra Tyskland.

Kan bruke miniubåt

Et annet alternativ er å bruke en miniubåt i søket etter den savnede. Også dette vil omfattes av SEAO-ordningen, som er en egen post på statsbudsjettet.

Det kan ta tid å sette i gang et søk etter antatt omkomne. To dykkere ble meldt savnet i september 2010 etter å ha dykket på vraket "Seattle" på 70 meters dyp utenfor Kristiansand. Etter at det ble observert en omkommet person i vraket i slutten av april i fjor, tok det over tre måneder før en av dykkerne ble hentet opp. Dykket den gangen ble ansett som spesielt farlig også fordi vraket holdt på å rase sammen.