KRISTIANSAND: — Det var veldig trangt på Krossen, sier Rune Flakk, prosjektleder for Statnett Transport.

Like etter klokka 22.00 mandag, startet transporten av en 194 tonn tung transformator fra havna i Kristiansand til Støleheia. Senere skal tre liknende transformatorer transporteres den samme veien. Mandagens prosjekt var derfor selve "premiereturen" og ekstra spennende.Ifølge Flakk startet planleggingen av prosjektet allerede for ett år siden. Prosjektlederen har vært på befaring langs reiseruta flere ganger.

— Kunne risikert å måtte slipe ned veien

På Krossen opplevde mannskapene de største utfordringene mandag.

— Vi benyttet to jernbaneunderganger på Krossen. På det ene stedet hadde vi bare tre centimeter å gå på i høyden. Det var hårfine marginer, fordi det nylig hadde blitt lagt et lag asfalt på stedet. Jeg visste om dette på forhånd, men marginene var litt mindre enn vi hadde regnet med, sier Flakk, som forteller at man i verste fall måtte ha slipt ned veien for å få transporten igjennom undergangen.

I Høyebakkene var det også utfordringer. Det måtte festet en ekstra tilhenger under trafoen, for å fordele vekten riktig over ei skral bro.

Tok fem timer

Tiden tikket av gårde, og det gikk én time mer enn det Flakk hadde beregnet. Han tippet at det hele ville ta fem timer.

— Vi startet klokka 22 og var fremme klokka 03. Vi brukte én time lenger på grunn av turen opp Høyebakken og fordi lasten var så bred, sier prosjektlederen.

Rutine

Sju mann styrte det sammenhengende transportapparatet. Transformatoren hang i ei slags "vugge" mellom to traller. Hver tralle hadde en "styrmann" hver. Transformatoren og trallene ble trukket av to lastebiler.

I tillegg skjøv en tredje lastebil, som var plassert bakerst i rekken, det hele. Sju mann var involvert i transporten, i tillegg til blant andre mannskap fra Statens vegvesen og politiet.

Løftet er imidlertid "hverdagskost" for mannskapet fra Statnett Transport. I år skal de totalt flytte rundt på 25 transformatorer i Norge.