— Det blir forferdelig banalt, og jeg reagerer relativt sterkt på at han utleverer sitt seksualliv på denne måten. Det er ekstra problematisk fordi han er prest. Jeg skulle nok ønske at den godeste Gelius brukte mer tid på å være prest enn på det han nå driver med, sier leder for Kirkerådet Nils-Tore Andersen til Dagbladet.

Kontroversielle tema

I sin nye bok «Sex i Bibelen», gjør Gelius opprør mot kirkas strenge forhold til seksualiteten. Han hevder Bibelen oppfordrer til å «dyrke sex og kåtskap», og legger selv ut detaljerte beskrivelser om sitt eget sexliv. Han skriver også at kirkens syn på seksualitet kan føre til overgrep og misbruk.

I boken tar han opp flere kontroversielle tema, og omtaler blant annet kvinnen for «Solstrålen», som skal ha gitt han de mest fantastiske sexopplevelsene.

- Der lå hun foran meg, som en vidde – med bryster som små fjelltopper, med armer som smygende greiner som grep etter meg, med et kjønn som en liten skog som skjulte den vakreste og våteste elv, med åpne bein som bruer fra henne og inn i mitt rike , skriver Gelius i boken.

Den norske kirke har ifølge Gelius gjort kristendommen mer fiendtlig innstilt mot sex enn noen annen verdensreligion, og at bibeltekster tatt ut av sin sammenheng altfor ofte har dannet grunnlag for hat og vold.

Farlig generalisering

Lederen for Kirkerådet er kritisk til at Gelius mener at kirken er seksualfiendtlig.

— Det er en farlig generalisering. Jeg vil gi ham rett i at det har vært miljøer i kirken som har tolket bibelen alt for strengt når det gjelder de seksuelle godene, men det er ikke i tråd med krikens syn, sier Andersen, som får støtte fra lederen i Norsk Luthersk Misjonssamband.

— Det er veldig spesielt. I min virkelighetsverden er dette noe jeg ville fraråde på det sterkeste. Jeg ser på dette mer som et vitnesbyrd om hvor langt Gelius drar sitt personlige syn, enn som en debatt som berører Bibelens seksualsyn, sier leder Ernst Jan Halsne til Dagbladet.

Andersen mener Gelius skader seg selv som prest.

— Jeg har ikke lyst til å felle noen dom over Gelius, men jeg reagerer på det han skriver. Dette er ikke farlig for kirken, men jeg mener det er uklokt av han.