KRISTIANSAND: Like etter klokken 16 klappet SuperSpeed1 til kai i Kristiansand, en time etter skjema.

— Vi tok med oss 1200 meter med gods og tungtransport fra Hirtshals, en mengde vi aldri har vært oppe i før, sier linjedirektør Odd Grønberg i Color Line til fvn.no.

Tre dager

Etter tre dager uten ferjetransport til Kristiansand, hadde at gods og spesialsendinger hopet seg opp i Danmark.

— Dere ble 45 minutter forsinka tilbake. Var dette kalkulert?

— Ja, på sett og vis. Vi kunne kanskje ha sett vekk fra alle spesialsendingene, men syntes det var riktig å ta det med, selv om det medførte forsinkelse, sier Grønberg.

Grønberg minner om at det torsdag morgen, på første tur, tok 35 minutter å laste Superspeed med biler, gods og 1200 passasjerer på selve jomfruturen ut fra Kristiansand i dag tidlig.

— Det er en veldig rask operasjon, langt raskere enn vi noensinne klarte med Christian IV.

Må få inn rutinene

Infrastrukturen i havneområdet hadde ikke kapasitet til å betjene trafikkmengden. Torsdag ettermiddag sto det en sammenhengende kø fra bildekket og bort til Tollvesenet.

— Tollerne må jo gjøre sin jobb, det er en av de fysiske begrensningene på kaia vi ikke rår så mye over. Men vi må lære av dette at vi heller må sette av biler og gods og plassere det på en buffersone på kaia, sier Grønberg.

Han mener det er snakk om noen få seilinger før rutinene setter seg.

— Ingen har jo lasta og lossa dette skipet før, så det er en del rutiner vi må få inn, forklarer linjedirekøren.

Det tok halvannen time før biler og trailere var ute av havneområdet i Kristiansand torsdag ettermiddag.

Skuffet

Med fem meter høye bølger ble flere av passasjerene også sjøsyke på overfarten.

Jeg er helt klart veldig skuffet, sa Peter Kaiser som opprinnelig er fra Tyskland men bosatt i Kristiansand.

Kaiser mener at skipet krenget veldig, og mange ble syke.

— Vi er et reisefølge på fire, og gleder oss til å komme på land. Heldigvis blir ikke jeg sjøsyk, men jeg syns denne båten ikke lever opp til hva de har lovet i reklamene, sa Peter Kaiser til aftenposten.no.

Ny ilddåp fredag

  • I morgen har vi en stor seiling med tett opptil 500 biler og 1800 mennesker. den skal jo bli veldig interessant å se, sier linjedirektør Grønberg.

Med 1800 passasjerer ligger Color Line helt opp mot det passasjerantallet ferja er sertifisert for.

Lørdagens morgenavgang er en like stor seiling som fredagens, 1800 nye passasjerer er da klare for overfart til kontinentet.