KRISTIANSAND: — Like etter at Superspeed ble satt i trafikk utvidet vi båten med totalt tre hundre ekstra sitteplasser. Men allerede nå ser vi at det er behov for langt flere seter. Hvor mye det dreier seg om, er ennå usikkert. Vi er fortsatt bare på tegnestadiet, sier linjedirektør Odd Grønberg til fvn.no.

For liten båt I sommer har Superspeed hatt omkring 100 fulle seilinger. Interessen for å benytte det nye skipet har vært langt større enn det rederiet hadde sett for seg.

— Vi hadde aldri drømt om at etterspørselen skulle bli så stor. Behovet for overfart til Danmark er langt større enn det vi klarer å dekke. Det er jo et hyggelig problem, sier Grønberg.

— Vil det si at Superspeed ble bygd for liten?

— Det er vanskelig å si. Hadde vi visst det vi nå vet, måtte vi kanskje bygd et skip som kunne ta noen hundre passasjer mer. Vi tok utgangspunkt i trafikktallene fra Christian IV og Silvia Ana. Men i juli i år har vi fraktet flere passasjerer enn det vi gjorde med to skip i samme periode i fjor, sier linjedirektøren.

På spørsmål om Color Line vurderer å sette inn nok et skip i trafikk mellom Kristiansand og Hirtshals, svarer Grønberg:

— Det vil jeg ikke spekulere i.

Bemanning måtte økes At antall passasjerer har vært langt større enn det Color Line så for seg, førte til at bemanningen også måtte økes. Det har skapt nye plassproblemer.

Superspeed har nemlig kun 72 lugarer som er myntet på mannskapet. I tillegg er det 54 lugarer til trailersjåfører. Men en god andel av disse har, på grunn av etterspørselen, i stedet blitt benyttet til mannskapet. Nå må Color Line derfor bygge flere mannskapslugarer om bord på Superspeed.

Flere lugarer - Det er vanskelig å anslå hvor mange, men i sommer har vi i alle fall hatt behov for minst 20 ekstra lugarer, sier Grønberg.

Etter at Superspeed ble satt i trafikk har også godstrafikken på strekningen økt med 30 prosent.

— Den planlagte ombyggingen vil trolig skje i en periode når Superspeed ligger i dokk. Ettersom høysesongen er på hell, vil det ikke skje med det første, men kapasiteten må i alle fall økes før neste sommer, sier Grønberg.

Plassmangel fra starten

Allerede da Superspeed ble satt i trafikk mellom Kristiansand og Hirtshals, skapte plassproblemer trøbbel for rederiet. Ideen bak Superspeed 1 var at en stor andel av passasjerene til en hver tid skulle vandre rundt på båten. Ifølge Color Line hadde andre rederier god erfaring med dette. Men konseptet ble ikke godt mottatt av ferjepassasjeren, og dermed måtte antall seter utvides.