KRISTIANSAND: Sjåførene ble innkalt og måtte forklare seg for ingeniørvesenet.

– Vi har kalt inn ni av sjåførene og spurt hvorfor det ikke fungerte, og de har gitt varierende svar, opplyser brøytesjef Odd Kristiansen i Kristiansand kommune, som understreker at ingen har fått sparken foreløpig.

Noen skylder på dårlig utstyr, andre har lang rute, og atter andre klarer ikke håndtere redskapen. Nå lover de bot og bedring, ellers vil flere av sjåførene bli oppsagt etter årets sesong.

– Foreløpig gir vi dem én sjanse til, ut sesongen, og vil da ta en evaluering. Vi får bare håpe det kommer mer snø, så vi ser hvordan det fungerer, forteller Kristiansen.

Brøytingen i Kristiansand utføres av om lag 65 private kontraktører, i tillegg til 20 kommunale kjøretøy.

En kontraktør fra Søgne svarte følgende på hvorfor det kom så mange klager på hans rute i Vågsbygd etter snøfallet i starten av januar:

«Fordi vi kom for sent i gang med brøytingen og at veier er uteglemt og at det har tatt for lang tid å komme gjennom roda. Kontraktørene skal nå ha traktorene stasjonert i Vågsbygd.»

En god nyhet er at årets brøyteskader kun beløper seg til om lag 100.000 kroner – foreløpig. I fjor brukte kommunen rundt fire millioner kroner, blant annet fordi sjåfører var dårlig kjent på rutene.