KRISTIANSAND:

  • Støy på grunn av åpen romløsning ødelegger undervisningen.

  • Elever har vanskelig for å konsentrere seg.

  • Den nye undervisningsfløyen fungerer ikke tilfredsstillende.

  • Utformingen er i strid med klare råd fra erfarne lærere.

  • Arbeidssituasjonen er blitt forverret for både lærere og elever.

Kritikken fra lærere og skoleledelsen ved Møvig skole i Kristiansand er massiv. Nå ruster de til kamp mot skoledirektør Marie Føreland og staben hennes, som de mener har trumfet gjennom bygging av den nye og åpne romløsningen, stikk i strid med råd fra lærerstaben.

Møvig skole er rustet opp for til sammen 80 millioner kroner og utstyrt med ny spesialfløy, ny flerbrukshall, miljørom og ny musikkavdeling. Flerbrukshallen har alene kostet 60 millioner kroner, men det rettes ikke kritikk mot den. Resten av ombyggingsprosjektet får derimot hard medfart.

Misnøye. I et åpent brev til oppvekststyret i Kristiansand går lærerne og skoleledelsen langt i å antyde at deler av ombyggingen av undervisningsfløyen er feilslått.

– Meningen var å bygge ut skolen slik at vi kunne ta imot flere elever Ett og et halvt år etter ombyggingen konstaterer vi at det meste av arealøkningen har gått med til brede korridorer og trendy «torv», sier klubbleder og lærer Gro Furholt ved Møvig skole.

– Her transporterer vi elevene fra sted til sted, men disse fellesarealene er uegnet til undervisning på grunn av støy. Faktum er at skolen bare kan ta imot en ekstra klasse, tross millionutbyggingen, sier Furholt.

Hun sier videre at skolen ikke er blitt tilbudt kurs eller veiledning i hvordan de nye arealene best kan benyttes: – Vi er blitt utfordret til å finne løsninger selv. Vi skal nok klare å lage god undervisning på Møvig også i fremtiden, selv om ikke forstår ikke begrunnelsen for åpne løsninger når det i virkeligheten synes å bli mindre fleksibelt enn vi hadde håpet, sier hun.

– Vi trenger en debatt om hva slags pedagogikk og skole vi ønsker i Kristiansand, sier klubbleder Gro Furholt ved Møvig skole.

Undervisningshverdagen er ikke blitt lettere, ifølge Furholt:

– Den åpne romløsningen har ikke gjort undervisningen mer fleksibel. Vi har mistet muligheten for ro og skjerming slik vi hadde før. Støy og stress utgjør en stor del av hverdagen.

Lærerne har også tidligere grepet inn for å bedre forholdene:

– Etter sterkt påtrykk fra lærerstaben fikk vi for øvrig noen flere lukkede rom enn opprinnelig tenkt. Og det mener vi at vi trenger, mange elever er ekstra avhengige av fysiske rammer rundt seg for å kunne konsentrere seg, sier Furholt.

Bråk. De 350 elevene på ungdomsskolen på Møvig sitter i åpne klasserom fordelt på to etasjer. En meterhøy reol er alt som skjermer klassene når andre elevene strømmer forbi i den brede korridoren på vei til samlingsstedene sine.

– Av og til har jeg problemer med å konsentrere meg, sier Vilde Kristiansen (13). – Det blir en del bråk når så mange elever skal gå forbi i korridoren rett utenfor kroken her hvor vi i jobber. Jeg ønsker meg et eget klasserom, sier hun.

Klassekameraten Bjørnar Østby (13) har også problemer med å konsentrere seg; Østby (13 ½) sier han har fått mange gode venner, men også han har problemer med å konsentre seg iblant.

–Verst er det når en hel klasse passerer og når lærere tripper i vei på høye hæler. Men egentlig går det greiere nå. Jeg er blitt mer vant til å jobbe sånn, sier han.

– Faktum er at åpen planløsning fungerer godt på andre skoler i Kristiansand. Vi må helt klart se nærmere på denne saken, sier Jørgen Kristiansen, leder av oppvekststyret i Kristiansand. Han har ennå ikke lest klagebrevet Møvig skole har sendt. tutvalget Jørgen Kristiansen sier han ikke har sett brevet Møvig skole har sendt utvalget.

– Skolen har fått ny flerbrukshall. Bare den har kostet 60 millioner kroner og vil fremskynde byggingen ett år.