KRISTIANSAND: Formiddagsflyene landet i dag på en rullebane delvis dekket av fokksnø i knyttnevehøyde. For passasjerene ombord på kunne det kjennes ut som om man pumpebremset for å stanse maskinen.

— Det er riktig observert, men det er ikke for å stanse raskere, forteller John Endresen, utrykningsleder hos Avinor på Kjevik, til fvn.no.

Pumpebremsingen gjøres for å sjekke bremseeffekten, og for å kontrollere at tallene flybesetningen har fått fra kontrolltårnet er korrekte.

- Flyene kan fint lande på fire centimeter tørr snø, så lenge det ikke er is under, forteller Endresen.

En 737-maskin fra SAS Braathens stanser ved å snu jetstrømmen til motorene, og hjulene har automatiske ABS-bremser.

Da snøfallet vedvarte denne morgenen, ble det kalt inn ekstramannskaper, og nå er totalt 12 personer involvert i brøytingen av rullebanene på Kjevik.

— Men ser pilotene noe som helst i denne tåka?

— Ja, det er 550 meter sikt, og da kan man fint lande, sier Endresen.

Han kan fortelle at flytrafikken foreløpig går som normalt i snøværet.