KRISTIANSAND: — Vi har fått noen telefoner fra folk som ser på oss som et kommunalt selskap og mener reklame ikke hører hjemme i den sammenheng. De synes det er upassende at vi sender reklame med fakturaen, sier leder Kjell Riseng for Kristiansand Bompengeselskap AS, et kommunalt eid selskap.

Problematisk i henhold til loven

Frode Arnesen i Forbrukerombudet sier at reklamevedlegget kan være problematisk i henhold til gjeldende regler.

— Det er ulovlig etter personopplysningsloven å sende slik reklame til personer som har reservert seg mot adressert reklame i Brønnøysundregisteret. Det ville vært annerledes om det var reklame for bomselskapets egne tjenester, sier Arnesen.

Dersom utsender ikke har sjekket reservasjonsregisteret før reklamene ble sendt ut er det alvorlig. Han opplyser også at det kan reises spørsmål i forhold til god markedsføringsskikk å reklamere for kredittkort i slike forsendelser.

— Dessuten stilles det strenge krav til at det blant annet alltid skal opplyses om effektiv rente i markedsføringen, sier Arnesen.

Folk har klaget

På den siste fakturaen fra selskapet ligger det nemlig vedlagt reklame for Esso Mastercard.

Riseng forteller at bompengelselskapet har mottatt rundt fire telefoner fra misfornøyde bompengeabonnenter på Sørlandet.

— Det er jo en liten promille sett i forhold til at fakturaen og reklamevedlegget er sendt til cirka 30.000 abonneneter, sier han.

Må vurderes til neste gang

Langt flere telefoner har kommet angående skrivefeilen for perioden fakturaen gjelder for. Selskapet har nemlig skrevet feil periode i utsendelsen av fakturaen. På fakturaen står det at den årlige betalingen gjelder fra 1. januar 2009 til 1. juli 2008. Altså feil dato og årstall.

Artikkelen fortsetter under bildet.

FEIL DATO: Fakturaen gjelder for hele 2009, altså årsabonnement og ikke halvår som man kan få inntrykk av. Også årstallet er feil.

Riseng beklager skrivefeilen og sier at det er bestilt annonse i Fædrelandsvennen for å opplyse folk om skrivefeilen. Men reklamen forstår han ikke helt at folk reagerer på.

— Vi er jo et selvstendig AS og har ikke sett problemet. Men vi må jo ta reaksjonene fra folk med i vurderingen til neste gang, sier han.

Han vil ikke si noe om hvor mye avtalen med Esso er verdt, men forklarer at bomselskapet hele tiden prøver å få ned driftsutgiftene, og i denne sammenhengen portoutgiftene på utsendelse av faktura. Han opplyser at bomselskaper i hele landet har avtaler med nettopp Esso.