BYKLE: Det er fortsatt uvisst hvordan den franske vogntogsjåføren kom seg ned fra vinterfjellet, men sprengte kjettinger lå baki da han kom til Saudasjøen onsdag kveld. Trolig er kjettingene blitt ødelagt på vei ned fra fjellet.

– Han kom til oss uten kjettinger rundt 19.30-tiden onsdag kveld, bekrefter Tor Klimek, ansvarlig for å ta i mot lasten ved Saint Gobains avdeling i Saudasjøen, til fvn.no.

Nyheten om franske Patrick Wangenheim, som satt værfast med sommerdekk på Hovden i Bykle, gikk landet rundt onsdag, etter at fvn.no omtalte historien.

Wangenheim dro fredag med den franske glasslasten på en såkalt innlaster — «inloader» - fra Kristiansand, på vei mot Saudasjøen.

Brukte to timer

Trolig var det dårlig vær på Vestlandet som førte ham over fjellet. Men det var som å gå fra asken til ilden, eller for å si det mer passende, fra slush til stålis. Oppover Setesdal sprengte han to par kjettinger, og han fikk store problemer på det glatte føret. Da han kom seg til Hovden ga han opp, og ventet altså nærmere fem dager i ei busslomme utenfor Ica.

– Jeg venter på mildvær, forklarte han til fvn.no.

– Da må han vente til våren, for vinteren har satt seg, kommenterte Vegtrafikksentralen.

Men det gjorde altså ikke Wangenheim.

– Han sa han brukte to timer ned fra fjellet, forklarer Klimek.

Det skal ha vært dårlig føre på den 29 kilometer lange strekningen fra Hovden til Haukeligrend. Deretter tok han seg over Haukelifjell.

Ble bart

– Han har hatt flaks, sier vaktoperatør Arne Kleiv ved Vegtrafikksentralen i Porsgrunn.

– Onsdag ble det mildvær og slapseføre ned fra Hovden. Videre over Haukelifjell ble det faktisk bart. Vinteren slapp taket et øyeblikk, før det frøs til på natten igjen, sier Kleiv.

Wangenheim svarte torsdag kveld ikke på anrop fra fvn.no, men Tor Klimek forklarer at fabrikken får det meste av glasset med båt. Men rundt ti laster spesialglass i året kommer med vogntog.

Wangenheim kom med 22 tonn store glassplater.

– Vi eier ikke hengerne, de har bare reklame fra oss, og sjåførene har ingen tilknytning til oss, sier Klimek.

Tilbake via Stavanger

Ifølge Klimek er det ikke vanlig at hengerne bruker kjettinger i det hele tatt.

– Etter det jeg vet, går det ikke an å ha kjettinger på slike hengere. De er laget for europeiske veier. Man skal ha sju kjettinger med seg, men kan bare bruke fire av dem, på trekkvogna, sier Klimek.

– Er de da lovlige på norske veier?

– Det vet jeg ikke, svarer Klimek.

– Det må andre svare på, sier Kleiv i Vegtrafikksentralen.

Wangenheim kjørte torsdag til Røldal, hvor han etter anbefalinger fra Saudasjøen tok den lengre veien nordover på E 134, via Åkrafjorden, og sørover igjen fra Ølen. Dermed holdt han seg unna enda flere fjelloverganger.

– Han losset torsdag morgen, fikk en dusj og en kopp kaffe. Deretter dro han igjen, via Stavanger, sier Klimek.