LISTER: – Når alt er ferdig vil det omregnet i dagens kroneverdi ha blitt investert 2,9 milliarder kroner i nye og utbedringer av eksisterende veier i regionen. Det har blant annet blitt bygd flere store broer og lange tunneler, sier prosjektleder Kjell Soltvedt i Statens vegvesen.

19. oktober blir det offisiell åpning av den siste store utbyggingen i Listerpakken, nemlig utbedringene av fylkesvei 465 mellom Opofte-krysset på E 39 og Farsund.

Det som nå gjenstår er ny vei gjennom Farsund sentrum og utbedring av veien til Lyngdal havn, samt asfaltering på deler av veien mellom Bakken i Hægebostad og Moi i Kvinesdal.

Ny bomstasjon

Fra mandag 1. oktober må bilistene betale bompenger for å kjøre på fylkesvei 465. Bomstasjonen ved Gjervollstad i Farsund er den tredje i Listerregionen, der det fra tidligere har vært en på E 39 på Kvinesheia og på fylkesvei 43 mellom Lyngdal og Farsund.

Det koster uten rabatt nå 25 kroner for personbiler og 50 kroner for tyngre kjøretøyer å passere hver av bommene i begge kjøreretninger.

Opprinnelig skulle det bare vært krevd inn bompenger i 15 år, men innkrevingsperioden ble utvidet til 19 år som en følge av kostnadssprekk på byggingen av tunnelene på fylkesvei 43 mellom Lyngdal og Farsund og den 3,3 kilomter lange Ravneheitunnelen på fylkesvei 465. ## Kortere reisetid

Det klart største enkeltprosjektet i Listerpakken er E 39 over Kvinesheia med høybro over Fedafjorden som ble åpnet høsten 2006. Den nye europaveitraseen kuttet kjøretiden mellom Kristiansand og Stavanger med 20 minutter, og leder gjennomgangstrafikken utenom Kvinesdal sentrum.

I tillegg til å få en kortere og mindre vinterutsatt europavei over Kvinesheia, hadde Listerpakken som mål å knytte de berørte kommunene sammen til ett felles bo— og arbeidsmarked.

På de nye veiene tar det i dag ikke mer enn rundt 30 minutter å kjøre mellom hvert av de fire kommunesentrene Lyngdal, Farsund, Flekkefjord og Kvinesdal.

Økt pendling

– Utbyggingen har betydd mye for regionen. I tillegg til økt arbeidspendling, har kommunene innledet et tett samarbeid på flere områder, sier Odd Omland, som er ordfører i Kvinesdal og leder av Listerrådet.

For bedriften Einar Øgrey Farsund har det blitt enklere å rekruttere medarbeidere etter at kjøretiden mellom Listerkommunene ble kortere. Det har også blitt mer naturlig å ta på seg arbeidsoppgaver i et større geografisk område.

– De gode resultatene av denne veisatsingen viser hvor viktig det nå er å få en fortgang av byggingen av firefelts E 39 mellom Kristiansand og Stavanger. Standarden på E 39 både øst og vest for Lister er rett og slett en katastrofe, sier administrerende direktør Arne Marthinsen.

Etter at de nye veiene i Lister stod ferdige har det blitt en ny sykehusstruktur i Lister, og de videregående skolene i Farsund, Lista, Lyngdal, Flekkefjord og Kvinesdal er slått sammen til en storskole med flere læresteder.