LYNGDAL: Det viser en ny oversikt fra Statistisk sentralbyrå (SSB) som Vårt Land presenterte i forrige uke. Statistikken viser at Bykle kommune topper statistikken over kommuner som bruker mest per elev.

Bykle bruker 197.290 kroner per elev — 123.874 kroner mer per elev enn Lyngdal som bruker 73.416 kroner.

Også Sirdal kommune ligger blant de ti kommunene i Norge som bruker mest penger på sine elever, 159.126 kroner per elev.

Forblir slik

Undervisningssjef i Lyngdal kommune Einar Handeland sier til Farsunds Avis tirsdag at det mest sannsynlig kommer til å forbli slik.

— Lyngdal kommune nedprioriterer ikke skole. Vi er en fattig kommune. Jeg er usikker på hvor mye det er vi kan gjøre. Det er ikke noen reserver noen plass, sier han i intervjuet med avisen.

— Det er ille at det er så store forskjeller avhengig av hvor du bor, sier Bodil Waage Glomsheller som er leder for det kommunale foreldreutvalget (komfug) i Lyngdal.

— Men uansett - at vi ligger så dårlig an er jo en prioriteringssak for politikerne i kommunen, sier hun.

Satser på skole

— Penger er ikke alt, sier rektor ved Bykle barne- og ungdomsskole, Rønnaug Torvik.

— Men vi er glad kommunen prioriterer skole. Bykle har sagt at skole står høyt på prioriteringslista. Og det vises på økonomien, sier hun, men gjør oppmerksom på at skolen er liten og at feilkilder kan slå prosentvis sterkt ut.

— Men her får for eksempel elevene på ungdomstrinnet hver sin pc. I tillegg er skolehuset rustet opp. slike ting setter vi pris på, sier rektor.

— Blir elevene flinkere?

— Det svinger veldig. Når vi har har så få elever, kan resultatene raskt gå fra svært gode til mindre gode. Men vi har i alle fall muligheten til å få det bra på skolen med god voksentetthet, og legge tilrette slik at elevene kan bruke evnene sine. Det får de her. Men det er flere faktorer enn økonmi som spiller inn, sier Rønnaug Torvik, rektor ved Bykle barne og ungdomsskole.

Norge bruker mye

Norge bruker relativt mye penger per elev i grunnskolen sammenlignet med andre Oecd-land.

Pisa-resultatene har vist at det ikke er noen sterk sammenheng mellom hvor mye som investeres i utdanning og det læringsutbyttet dette medfører. Finland bruker mindre per elev enn gjennomsnittet for alle Oecd-landene, men har likevel høyest poengskår av alle land som er med i undersøkelsen, skrev Statistisk sentralbyrå i en undersøkelse i 2008.

Foto: Jarle R. Martinsen