MANDAL: – Det er en gledelig dag for oss. Det har vært en lang og omstendelig prosess å ha kommet hit, sier Umoe-direktør Anders Nybø.

Umoe Mandal leverer båtene tre år forsinket. Den viktigste grunnen til at hele prosjektet er blitt så forsinket er problemene med turbinene i motoren. Etter at forseriefartøyet Skjold var ferdig i 1999, var turbintypen den brukte utgått på dato da seriefartøyene skulle ha turbiner.

Dermed måtte man teste en helt ny type turbiner som normalt ble brukt i fly. Dette skapte store utfordringer og forsinkelser.

Tapte

Umoe Mandal har tapte hundrevis av millioner kroner på prosjektet, et tap Umoe-konsernet har vært nødt til å ta.

sjampanjeflaske.jpg Foto: Rune Håverstad, Sjøforsvaret

I disse dager forhandles det likevel med den amerikanske turbin-leverandøren Pratt & Whitney om hvor mye de eventuelt skal ta av dette tapet.

Gudmor

Det er stortingsrepresentant Laila Gustavsen som er gudmor for døpingen av KNM Gnist.

Også konserndirektør Jens Ulltveit Moe var til stedet under dåpen.

PS: Sjampanjeflasken som ble brukt i dåpen ble ikke knust da den ble kastet mot skipets torsdag formiddag. Dermed måtte Jan Hellge Hjellnes knuse flaska manuelt.