KRISTIANSAND: — Dette er en kinkig sak. Vi er svært avhengige av å få 60 millioner kroner i belønningsmidler fra Samferdselsdepartementet. Her gjelder det å være løsningsorienterte. Hvis ikke vil kollektivtilbudet lide, sier saksordfører i Vest-Agder fylkesting, Thore Westermoen (KrF).

Bør det innføres rushtidsavgift i Vest-Agder? Ta debatten i debattfeltet nederst i saken.

60 millioner kroner

Tidligere i år stemte deler av KrF, sammen med Frp, Høyre og Demokratene, mot å innføre en rushtidsavgift i kristiansandsområdet. Kort tid etter var samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) på banen og sa at fylket kunne miste 60 millioner kroner i belønningsmidler i 2012, dersom de opprettholdt dette vedtaket.

Kleppa mener avtalen om belønningsmidler stiller som forutsetning at politikerne i Vest-Agder utreder bruk av restriktive tiltak for å begrense privatbilismen.

— Vi går i utgangspunktet inn for å bruke bompenger til drift av kollektivtilbudet. Dersom ikke dette er restriktivt nok, er vi om nødvendig innstilt på å innføre en rushtidsavgift, eller tidsdifferensierte bompengesatser som departementet kaller det. Det er viktig for oss å få gitt et tydelig signal om denne viljen, slik at de som bestemmer over de 60 millionene synes det er bra nok, sier Westermoen.

Må man, så må man

Dermed kan det se ut som om det plutselig er et flertall i Vest-Agder fylkesting for å vurdere bruken av rushtidsavgift i kristiansandsområdet.

— Problemet er at Frp og Høyre har programfestet at de er mot rushtidsavgift. Vi mener det er helt nødvendig å få disse midlene neste år. Må man, så må man, sier Westermoen, mens han står på gangen utenfor grupperommet på Hotell Norge i Kristiansand.

Forklaringsproblem

I naborommet sitter Frp og diskuterer den samme saken. Partiet ønsker ikke å fire en tomme på vedtaket som ble fattet før sommeren. Å stemme for å utrede rushtidsavgift er utenkelig.

— Det er KrF som er på vippen. Dersom KrF går inn for én ting i fylkespolitikken og en annen ting i Kristiansand, har partiet et forklaringsproblem. Det virker som om partiet prøver å smigre statsråden til å gi oss belønningsmidler. Det er jo det det er snakk om, sier Frps gruppeleder i fylkestinget, Christian Eikeland.

Gruppelederen mener det er ganske alvorlig når et departement truer med å trykke enda en avgift ned over privatbilistene. Han mener politikerne i Vest-Agder har gjort sitt for å begrense privatbilismen.

Forhandle

— Det er en økning i antall kollektivreiser i regionen. Det må bety at det er færre som kjører privatbiler her i området. Vi kan ikke ta ansvar for at trafikken mellom Stavanger og Skien øker ved å innføre en rushtidsavgift, sier Eikeland.

- Hva tenker du om at regionen kan miste 60 millioner kroner i belønningsmidler dersom fylkestinget står på at det ikke skal utredes rushtidsavgift?

— Vi er villige til å forhandle. Det er kommet signaler om at ikke hele beløpet forsvinner. Vi kan uansett ikke endre standpunkt i en sak som vi har programfestet, sier Eikeland.

Bør det innføres rushtidsavgift i Vest-Agder? Ta debatten her!

  • Vi mener det er helt nødvendig å få disse midlene neste år. Må man, så må man

  • Dersom KrF går inn for én ting i fylkespolitikken og en annen ting i Kristiansand, har partiet et forklaringsproblem.