KRISTIANSAND: — Vi mener at det foregår enormt mye smugling i småbåter på sørlandskysten. Dette er et risikoområde vi ønsker å ha økt fokus på. Den nye tollkrysseren blir et viktig våpen i kampen mot småbåtsmuglingen, sier avdelingssjef Per Emil Wikøren i Tollvesenet til Fædrelandsvennen.

Størst i Norge

Tollvesenet har i lengre tid jobbet med planene om en ny tollkrysser på Sørlandet. Nå blir planene realitet: Tolldirektoratet har satt av 6 millioner kroner til den nye superbåten. Fredag ble båten lagt ut på anbud.

— Nå blir det veldig spennende å se hvilke produsenter som melder seg. Etter planen skal båten være ferdig bygd og i drift sommeren 2012. Dette blir den største tollkrysseren i Norge, sier regiondirektør Thorleif Andreassen i Tollregion Sør-Norge.

Det er nemlig ingen vanlig båt Tollvesenet skal kjøpe. Den skal være rundt 40 fot, kunne gå 50 knop og blir spekket med utstyr.

Høyteknologisk våpen

  • Den skal kunne gjøre 25 knop i to meters bølgehøyde og 50 knop på flatt vann. Den vil ha en kabin med seks sitteplasser og mulighet for overnatting. Båten skal kunne operere i hele Skagerrak og i Nordsjøen, sier Andreassen.

I tillegg til standardutstyr som radar, kartplotter, GPS og autopilot, vurderer tollvesenet å utstyre båten med blant annet nattkamera. Tollkrysseren blir et høyteknologisk supervåpen – skreddersydd for å ta smuglere på sørlandskysten.

Proffe bander

  • Vi vet at det eksisterer kriminelle bander som har spesialisert seg på smugling i småbåter. De opererer som profesjonelle «firmaer» og tar på seg smugleroppdrag for andre kriminelle. De har raske båter som kan reise frem og tilbake til for eksempel Danmark på noen timer, sier Per Emil Wikøren.

Tollvesenet mener å vite at disse bandene smugler alt fra våpen og narkotika, til mennesker og penger. Målet er at den nye superbåten skal kunne bidra til å knekke dem.

— Dette er miljøer som smugler alt de får betalt for. I Arendal var det for noen år siden et svært aktivt smuglermiljø som vi vet hadde oppdrag for A- og B-gjengen, sier Wikøren.

I tillegg antar man at det foregår mye smugling av alkohol og sigaretter, spesielt sommerstid.

Tusenvis av småbåter

Tollkrysseren vil ha base i Kristiansand, men skal også brukes i større aksjoner i store deler av Norge og Skandinavia.

— I tillegg til småbåtsmugling kommer vi til å ha fokus på nyttetrafikken, som fiskebåter, lasteskip og ferjer. Vi antar at det kommer mange ulovlige varer til Norge via nyttetrafikken også, sier regiondirektør Andreassen.

Tollregion Sør-Norge (Buskerud, Vestfold, Telemark, Aust- og Vest-Agder) har en lang kystlinje, bare i Agder er det 300 kilometer med kystlinje og mer enn 6.500 kvadratkilometer med territorialfarvann. Tollkrysseren vil ha et stort arbeidsområde.

50.000 småbåter

  • Det er store områder vi snakker om og vi vet at det skjer mye der ute som vi ønsker å avdekke og stoppe. Derfor blir denne båten veldig viktig for oss, sier Andreassen.

Bare i Aust- og Vest-Agder er nesten 20.000 småbåter registrert i Småbåtregisteret. Ettersom man ikke er pålagt å registrere småbåter, vet man ikke eksakt hvor mange småbåter det finnes på Sørlandet. Tall fra Finansnæringens Hovedorganisasjon anslår at det er et sted mellom 40.000 og 50.000.