KRISTIANSAND: Bare en snarrådig los og slepebåten «B/V Connector» forhindret at skipet grunnstøtte på Dybingen.

— Skipet var på vei ut fjorden da det plutselig oppstod det vil kaller for en blackout, sier losoldermann Geir Eikeland i kystverket sør.

Det vil si at all fremdrift stopper. Skipet ble liggende på tvers i leia.

Mot land

Strøm og vindforhold gjør deretter at «Nexans Skagerak» skyver skipet nærmere og nærmere Dybingen.

AIS-data viser at skipet holder kurs mot land med 1,7 knops fart.

SLIK LÅ SKIPET: Øverst ses slepebåten i 13.9 knops fart mot Nexans Skagerrak. Minuttet etter er slepebåten fremme ved skipets side. AIS-PRINT

Varsler slepebåt

Ombord på skipet skjønner en lokalkjent los tegningen. Han varsler umiddelbart slepebåten «B/V Connector» som han vet ligger til kai i Kristiansand.

— Fra varselet kommer til slepebåten ligger ved siden av «Nexans Skagerrak», tar det åtte minutter.

Kun få metere fra å gå på grunn, får mannskapet start på motorene igjen.

Losoldermannen mener den nye slepebåtberedskapen er avgjørende for å forhindre alvorlige grunnstøtinger.

— Det viser at det er helt riktig å ha en stående slepebåtberedskap i Kristiansand. Det er en havn med mye trafikk, sier Eikeland.

Imponert

Driftsjef Thomas Granfeldt i Kristiansand havn er mektig imponert over hvor raskt redningsaksjonen gikk.

— Vanlig responstid 15 minutter. Nå gikk det på åtte. Der er fabelaktig. Vi har jobbet målrettet med å få taubåten hit på permanent basis. Den kom på plass i månedsskiftet mars/april, sier der driftssjefen.

«Nexans Skagerak» har fått fart på motoren igjen og er på vei til oljefeltet Valhall.

Skipet er 106 meter langt, 32 meter bredt og har en bruttotonnasje på 7.382 bruttotonn.