— Noen merker ingenting. De er bare glade for å se en redningsbil, sier Terje Myrene, daglig leder for Bjarne Johansen Bil-demontering AS.

Han snakker om bilister som havarerer på veiene i Kristiansand og i nabokommunene Vennesla, Søgne, Songdalen, Lillesand, Birkenes og Iveland.

Det er ikke lenger en selvfølge at du får servert en redningsbil fra Viking når du tilkaller Viking. Eller en bil fra Falck når du ber om hjelp fra dem. I stedet kan det dukke opp en gul bil merket med «NAF».

— Jeg ringte Viking, men så kom Falck, sier enkelte kunder spørrende, forteller Myrene.

I garasjen på Dalane er det 10 kjøretøy, redningsbiler med ulike logoer. Sjåførene har vanligvis på seg ei jakke med logo som passer med bilen. Foto: Tormod Flem Vegge

Startet i 2001

I 2001 ble Ole Johan Myrene, far til Terje Myrene, deleier i Bjarne Johansen Bil-demontering AS. Da hadde han arbeidet med bilberging siden slutten av 70-tallet, først som bilberger og senere som stasjonssjef for Falken (nåværende Falck) i Kristiansand.

Da Ole Johan Myrene kjøpte seg inn i firmaet Bjarne Johansen Bil-demontering, som driver med bilopphogging, sluttet han samtidig i Falken og begynte å kjøre redningsoppdrag på selvstendig basis. Oppdragsgiveren var blant andre Agder politidistrikt og Kristiansand Parkeringsselskap, som rekvirerte hjelp for å taue bort biler.

Ekspansjon

I november 2002 ble det inngått en avtale om å kjøre redningsoppdrag for Falck. 11 år senere, i 2013, ble det signert en avtale med NAF, og stallen med kjøretøy ble utvidet til også å gjelde to gule redningsbiler med NAF-logo.

I februar 2014 tok Viking sentralt kontakt for å be om en avtale.

— Det er knyttet en risiko til at man bare er én aktør i distriktet. Når det er vinter og storm, er fokuset rettet mot den ene aktøren. Derfor tok det litt tid før vi bestemte oss for å satse på dette, sier Terje Myrene.

Mer rasjonell drift

En avtale ble underskrevet med Viking, og derfor ledes nå redningsoppdrag både for Viking, Falck og NAF fra lokalene på Dalane. Bilister som tilkaller et av disse selskapene, risikerer altså å få hjelp av en bil med logo fra et av de andre.

— Det er strukturendringer i bransjen, som gir færre aktører og større volum per aktør. Driften skal være mer rasjonell, påpeker Ole Johan Myrene, som i fjor lot sønnen Terje overta som daglig leder av Bjarne Johansen Bil-demontering AS.

Redningstjenesten på Dalane er en egen avdeling knyttet til Bjarne Johansen Bil-demontering AS, som nok er mest kjent for å drive bilopphogging. Foto: Tormod Flem Vegge

Firmaet eies nå 100 prosent av far og sønn, som hver har en eierandel på 50 prosent.

Ingen konkurranse

Til sammen 10 redningsbiler, med de ulike logoene, er plassert i garasjeanlegget; fem planbiler, to firehjulstrekkere med vinsj (lettbergere), to tungbergere og en Caddy for lette oppdrag. Sjåføren i Caddyen rykker eksempelvis ut for å dirke opp biler og for å gi starthjelp når bilbatterier har gått tomme.

Nå er det slutt på å konkurrere om redningsoppdrag i Kristiansand og omegn.

— Før var det alltid konkurranse om oppdragene. Ved ulykker var det ofte førstemann til stedet, sier Terje Myrene.

Redningstjenesten på Dalane har rundt 10 årsverk. De ansatte har en arbeidsdag som det nærmest er umulig å planlegge.

— Dette er ingen ni til fire-jobb. Biler havarerer etter klokka 16, på lørdag og på søndag. Man må alltid være tilgjengelig, forteller Myrene.

I løpet av ett år forventes det at firmaet får i underkant av 10.000 oppdrag.