LANGELAND, DANMARK: En fjerde person ombord, Rune Narum, som er ansatt ved Umoe Mandal trengte ikke legesjekk.

— Jeg har det helt fint nå, sier han til Fædrelandsvennen onsdag kveld.

Båten er totalhavarert.

Det dreier seg om båten "Umoe Ventus" som ble sjøsatt så sent som i februar ved verftet i Mandal.

— Den hadde vært på reparasjon i Mandal og var på vei tilbake til feltet i Tyskland da det begynte å brenne ombord, sier styreleder ved Umoe Mandal, Espen Klitzing.

Brannen begynte like utenfor Bagenkop havn i Langeland. Foto: Langelands Beredskab

Han sier at han ikke vet hvorfor det begynte å brenne.— En skadestedsgruppe fra forsikringsselskapet arbeider med å finne brannårsaken. Hvor lang tid det vil ta, vet jeg ikke sier Klitzing.

I følge avisen Ekstra Bladet begynte det å brenne i båten like utenfor Bagenkop havn på øya Langland helt syd på Fyn.

Innsatsleder Henrik Larsen ved Langelands Beredskab sier til avisen at de ikke klarte å slukke brannen og at de vurderte det slik at den fikk brenne ut.

Redningsflåte

Rune Narum, som er ansatt ved Umoe Mandal og som var ombord, vil ikke si så mye om det som skjedde av hensyn til sjøforklaringen som vil komme.

— Men jeg vil vel anslå at det tok 20 minutter fra vi oppdaget brannen til vi gikk ombord i en redningsflåte. Det er noe vi har øvd på så mange ganger at det gikk helt fint, sier han.

Følg FVN Mandal på Facebook!

Like etter ble de plukket opp av en fiskebåt som kom til.

- Det var selvsagt dramatisk det som skjedde, sier han.

Onsdag kveld var han på Superspeed på vei hjem til Lindesnes der han bor.

Motorrommet

— Vi tror brannen har begynt i motorrommet, men det gjenstår å finne ut av, sier Henrik Larsen.

Til Fædrelandsvennen sier Larsen at brannen begynte to kilometer utenfor havnen.

Høye bølger

— Det var 4-5 meter høye bølger, og vi kom ikke til på grunn av bølgene og den sterke varmen, sier han.

Han forteller at båten drev inn mot havnen og at det var en stund fare for at den ville gå inn havneinnløpet.

- Men det skjedde ikke, sier Larsen.

"Umoe Ventus" i brann utenfor Bagenkop onsdag. Foto: FOTO: Langelands Beredskab

Politiet oppfordret folk på land om å lukke vinduene på grunn av voldsom røyk fra båtbrannen.Larsen sier videre at brannen ble slukket ved 20-tiden av seg selv. — Båten ligger på to meters dyp og er derfor godt synlig, sier han. Han vet ikke når den blir fjernet.

— Dette er veldig trist, men vi er glade for at mannskapet og vår ansatt ser ut til å ha kommet fra dette uskadet, sier Klitzing.

Han sier at Umoe Mandal har bygget båt nummer to i denne serien som er sjøsatt, men ikke ennå ikke i drift. De har planer om å også bygge en tredje båt.

— Vi har ikke tatt stilling til om vi ønsker å bygge en erstatning til «UmoeVentus», sier Klitzing.

Til bruk til vindmøller

«UmoeVentus» var innleid av det danske firmaet DONG Energy til bruk i Tyskland.

Her har den vært brukt til vedlikeholdsarbeid firmaet har i vindfarmen Borkom Riffgrund 1. Her er det 78 vindmøller på 147 meter over havoverflaten.

En av de store fordelene til "Umoe Ventus" er blant annet teknikken med at den kan ligge stabil inn mot vindmøllene i bølger opp mot 2,5 meter.

are-1.jpg

Da båten ble sjøsatt i februar var dette en viktig markering av at Umoe Mandal nå har enda flere bein å stå på. Verftet har hatt mange turbulente år før og under byggingen av MTB-serien.

Fakta om båten

Dette er fakta rundt båten:

Wave Craft

Dette er de vitale målene tilUmoeMandals wave craft, kaltUmoe Ventus:

Den er 26,8 meter, og 10,4 meter bred.

Den når en hastighet på vel 40 knop.

Den når en avstand på over 700 nautiske mil.

Den har kapasitet på 12 passasjerer og 2-3 besetningsmedlemmer.