— Vi mener at det ble en nedgang i fjor fordi været var så fint i sommer, for da valgte folk å gå på stranden. Blir det for fint vær, så mister vi dag to og dag tre-besøket, sier direktør Per Arnstein Aamot i Kristiansand Dyrepark.

— Selv om det er stor nedgang i fjor, blir 2013 vårt nest beste år noensinne. Så 870.000 besøkende er overhodet ingen krise for oss, legger han til.

Færre besøkte Dyreparken i fjor. Likevel ble det historiens nest beste år. Foto: Mats Johannesen

Dyreparksjefen peker også på at det i fjor ikke var noen tv-sendinger som ga stort fokus på Dyreparken.— Isolert sett har Abra Havn hatt vekst i fjor kontra året før. Og dette er en attraksjon på overnatting, som skjer utenfor Dyreparken, forklarer Aamot.

- Er folk gått lei av Dyreparken?

Satsing på geparder er blant årets storsatsinger. Foto: Ole Bernt Frøshaug

— Nei. Jeg tror ikke det. Økonomisk og besøksmessig var 2013 vårt nest beste år. Når vi er på høyt nivå, er det vanskelig å trekke de siste ekstra gjestene. Over 100.000 gjester i nedgang fra ett år til ett annet er store tall, erkjenner han.- Vi har god tro på at omtale på TV 2 med "Dyrepasserne", lørdagsshow på TV2 fra Kjuttaviga og geparder bør gjøre at vi øker besøkstallene igjen i 2014. Nyskapning er viktig, oppsummerer dyreparksjefen.

– Ved årsskiftet har vi solgt 16.000 årskort. Tallet har aldri tidligere vært så høyt, sier Aamot. Ifølge NRK, som omtalte besøksnedgangen først, så besøkte 162.000 personer Badelandet i fjor.