— De skal jo kjøre tog, men ikke stoppe, mellom Kristiansand og Moi. At alle tog stopper på alle stasjoner, har jo tidligere vært et viktig prinsipp for NSB, sier leder i Vest-Agder Pendlerforening, Terje Høyland.

Viktig tilbud

— Audnedal og Marnardal har for eksempel 25.000 kunder per stasjon per år, i tillegg til at de sju andre stasjonene også har mange kunder, sier Høyland.

Per i dag har pendlerforeningen 100 medlemmer som er aktive. I tillegg kommer mange studenter som bruker tog for å komme seg til skolen.

— For mange som bor i innlandskommunene er tog det eneste alternativet for å komme fort til jobb. Jobber som ikke er tilgjengelig i innlandskommunene, mener pendlersjefen.

Unngår E 39

Høyland påpeker at togpendlere reduserer trafikken på en allerede overbelastet E 39, som de ofte ser får trafikkstopp på om vinteren.

— Forslaget fra NSB om å fjerne ni togstopp mellom Moi og Kristiansand, er noen vi i er sterkt imot. Det jobbes med å få engasjert lokale politikere, og Hans Fredrik Grøvan (KrF) i transportkomiteen på Stortinget, forteller Høyland.

— Vi mener det må bli en økt frekvens av togavganger med stopp på alle stasjoner, legger han til.

"Storm i vannglass"

— Det er kun ett stopp på Audnedal som vil forsvinne, om forslaget går igjennom. De åtte andre avgangene daglig stopper derimot, sier Dag Brekkan, markedsansvarlig for NSB på Sørlandsbanen og Jernbanen.

— Også for Marnardal vil det bli et helt ubetydelig kutt i stoppfrekvensen. Dette er storm i et vannglass. Vi har fortsatt 15 av 16 avganger på strekningen, som stopper, legger han til.

Brekkan mener det totale togtilbudet med NSBs nye planer vil bli bedre for alle pendlerne, og viser til at stopp på alle stedene vil gi lengre reisetid for alle.