ARENDAL: Ingen andre av landets rundt 340 fotobokser er like aktive som fotoboksen i østgående retning på fylkesvei 410 ved Saltrød i Arendal.

I fjor var den i drift i hele 330 døgn. Det tilsvarer 7903 timer av de 8784 timene i skuddåret 2012. Av de drøyt 1,1 millioner bilene som passerte boksen, var det 1673 som overtrådte fartsgrensen. Det resulterte i blant annet 35 anmeldelser og samlede bøter på drøyt 2,5 millioner kroner.

Også boksen i vestgående retning ved Saltrød er meget aktiv. Den var i drift i 283 døgn, nest mest i Agder, og dro inn knappe 1,3 millioner kroner.

— Denne strekningen har relativt lite trafikk, noe som kan være en årsak til at fotoboksene er såpass aktive. Det er ikke et mål for oss at alle fotoboksene skal være på til enhver tid, derimot at de er operative når det er størst behov. Det vil si på tidspunkt av døgnet når det kjøres fort, forteller politiinspektør i Politidirektoratet, Jan Morgan Guttormsen.

Færre tas

Han legger til at politiet er langt mer opptatt av overtredelsesprosenten enn av fotoboksenes driftstid.

— Det gledelige er at fotoboksene har en effekt, selv om de bare utgjør en liten brikke i trafikksikkerhetsarbeidet. Overtredelsesprosenten er mer enn halvert de siste sju årene, opplyser Guttormsen og viser til at det tallet har sunket fra 0,23 prosent i 2005 til 0,11 prosent i 2012. Han tror at bilistene har lært seg hvor boksene står plassert, og at at gps-utstyr som varsler om fotoboksene også bidrar til at sjåførene er mer lovlydige i nærheten av ATK-er (automatisk trafikkontroll).

— Det er uproblematisk for oss. Det er langt viktigere at folk kjører ordentlig og unngår å skade seg enn at staten skal få inn penger fra fartsbøter, understreker Guttormsen.

Flere snittmålinger

Det langt vanligste i Norge er punktmåling, men strekningsmåling vil bli stadig mer utbredt, forteller politiinspektøren.

I dag har ti politidistrikter strekninger med fotobokser som måler gjennomsnittsfarten, og flere er på gang, inkludert Flekkerøytunnelen som den første med strekningsmåling i Agder. Her jobbes det mot en lansering tidlig i februar.

— Strekningsmåling er mer kostbart, ettersom det involverer to fotobokser. Men det er mer effektivt, siden bilisten blir kontrollert over et større område. Overtredelsesprosenten er høyere her enn for punktmåling, men den synker år for år. Dettetyder på at folk i større grad skjønner hva en slik måling innebærer, sier Guttormsen.

Innbringende Baneheiatunnel

Ved siden av fotoboksen i østgående retning på fylkesvei 410 ved Saltrød, har Sørlandet en annen ATK-rekord i 2012. De to fotoboksene i Baneheitunnelen i Kristiansand har samlet kontrollert mer enn 5,6 millioner biler, og det er flest blant tunnelene i Norge. De to fotoboksene har også knipset inn mer enn ti millioner kroner til staten i 2012. I fjor døde 154 mennesker på veier i Norge. Det er det laveste tallet siden 1950, og 14 færre enn i 2001.