KRISTIANSAND: — Det er helsemessig uforsvarlig å tilby yrkessjåfører en slik vei. Dette er arbeidsplassen vår, og vi kjører denne veien opptil 10.000 ganger i året. Fartshumpene vil gi oss en forverret hverdag, sier nestleder i Norges lastebileierforbund, Joar Grødum.

Nå skal det fraktes 70.000 kubikk stein fra sørlandsparken til deponi på Rugsland. Og lastebilene går i skytteltrafikk fra sandtakene i Birkenes til betongblandeverkene i Marviga og Silokaia.

— Det står i Vegvesenets egne retningslinjer at de ikke skal ha humper der fartsgrensen er over 40 kilometer i timen. De skriver noe, men praktiserer noe helt annet. Det blir for dumt, sier Grødum.

Gjør livet surt

Han påpeker at han ønsker beboerne på Hamresanden et fredelig miljø, og har ingenting imot en redusert fartsgrense. Men han mener de forhøyede gangfeltene vil gjøre livet surt for ham og de andre yrkessjåførene. Bilene til Grødum kjører strekningen opptil 48 ganger i døgnet.

Trafikksjef i Bussen Trafikkselskap, Oddvar Abrahamsen, er heller ikke begeistret for fartshumpene.

— Fotobokser ville vært like fartsdempende, men uten belastning for sjåførene, sier Abrahamsen.

Han mener det er viktig å ta trafikksikkerheten på alvor, men han håper det ikke kommer flere humper på riksveiene.

— Det er ikke ille å kjøre over de forhøyede gangfeltene én gang, men når det blir mange ganger daglig, får man belastning i både nakke og rygg, sier Abrahamsen.

Nødløsning

Fungerende distriktssjef i Vest-Agder Vegvesen, Åge Ragnar Hellerslien, innrømmer at fartshumper er siste utvei for å få ned farten. Han forteller at intensiverte politikontroller og redusering av fartsgrensen, til 30 eller 40 kilometer i timen, også var til vurdering.

— Er fartshumpene en nødløsning?

— Ja, man kan gjerne kalle dette en nødløsning. Vi finner ikke andre effektive metoder for å få ned farten, og ingen hadde vært interessert i fartshumpene om vi hadde hatt et bedre alternativ, sier Hellerslien.

Han har forståelse for at sjåførene er frustrerte.

— Jeg forstår godt at de reagerer. Men dette er et område som har hatt mange ulykker over lang tid, og det var helt nødvendig med tiltak, sier han og fortsetter:

  • Erfaringsmessig vet vi at fysiske tiltak må til for å få hastigheten ned, sier Hellerslien.