KRISTIANSAND: — Brøytingen er elendig. I helga kjørte jeg noen kunder fra Tromsø, og de hadde aldri sett på makan. De mente brøytemannskapene måtte komme til Tromsø for å lære å brøyte, forteller Knutsen, sjåfør i Agder Taxi.Han har vært livredd flere ganger i løpet av helga.- Det var så glatt noen steder at bilene kom seilende mot oss. Jeg var livredd, sier Knutsen.Kollega Antonio Perez har hatt med seg spade i bilen de siste dagene.- Hver gang jeg kom til et kryss måtte jeg ut og grave. Det er fremdeles veldig dårlig brøytet mange steder, sier Perez.Fredag var det to timers ventetid for å få taxi. Flere taxisjåfører valgte å sitte hjemme fredag.- Hvis sjåførene mener det ikke er forsvarlig å kjøre, må de bli hjemme. Da kan ikke jeg beordre dem til å gå på jobb. Men hovedårsaken til den lange ventetida var nok mest den enorme pågangen av folk, sier Jan Aage Sletten, daglig leder i Taxi Sør.Han forteller om tre ganger så stor pågang som normalt. Taxisjåfør Paulsen vurderte ikke å bli hjemme. Sure folk

— Vi må jo tenke på kundene. Men i helga har de ofte vært veldig sure fordi vi er for sene. De tror vi er traktorer som kommer fram overalt. Sånn er det ikke, sier Paulsen.Paulsen og Perez forteller om ødelagte støtfangere og flere nestenulykker.- Når kjøreforholdene er slik, og det i tillegg bare er kjeft å få, er det stress å være taxisjåfør, sier Paulsen, før han går ut i slapset igjen. Mer brøyting før

Statens vegvesen har ansvaret for alle stam-, riks- og fylkesveiene. Men i 2003 ble brøytekontraktene satt ut på anbud. Nå har flere forskjellige selskaper ansvaret for brøytingen på Agder-veiene. Veivesenet vil nå vurdere om kontraktene må endres.- Statens vegvesen har ansvaret for at veiene er i bra stand. Hvis entreprenørene som har fått brøytekontraktene ikke leverer, er det vårt ansvar å ta det opp med dem, sier Gunnar Lien, trafikksjef i Statens vegvesen, region sør.Pengene Statens vegvesen får til vedlikehold av veier har skrumpet inn de siste årene.- Drift- og vedlikehold-potten var større før. Det er en stor utfordring å få pengene til å strekke til. Vi må hele tiden vurdere hva vi skal prioritere, sier Lien. Dyr beredskap

Nå vil veivesenet ta en runde med entreprenørene for å se om kontraktene skal utformes annerledes.- Vi har ikke klart å tilfredsstille de fristene og kravene som er satt, og vi har helt klart hatt problemer. Det vi må diskutere nå er om vi skal stille krav til entreprenørene om større beredskap. Men beredskap koster, sier Lien.Han mener ikke alt var bedre før, da veivesenet styrte alt selv.- Alle veiene var ikke perfekt brøytet før heller. Hvis vi skal kreve høyere beredskap, blir kontraktene dyrere. Men vi er ikke fornøyde med hvordan det har sett ut i det siste, og det må vi diskutere nå, sier Lien.