KRISTIANSAND : — Jeg synes de har holdt på å utrede og utrede. Jeg mener det er på tide at Norwegian nå bestemmer seg for om de vil fly på Kjevik eller ikke, sier direktøren for Telenor på Sørlandet, Bernard Udal Olsen.Dersom Norwegian bestemmer seg for å fly på Kristiansand lufthavn Kjevik, betyr det billigere reiser og et mer fleksibelt tilbud for næringslivet. I disse dager reforhandler konsernet Telenor sin avtale med Norwegian. Et krav om en ny rute mellom Oslo og Kristiansand er blitt en del av forhandlingene. - Det kan jeg bekrefte. Vi bruker en rute mellom Kristiansand og Oslo som et pressmiddel når avtalen skal reforhandles, sier Olsen. - Vi har flere ganger spurt om et tilbud på denne ruten, men selskapet sier det er vanskelig å beregne pris på en rute som ikke eksisterer. Utålmodige

Telenordirektøren er ikke alene om å være utålmodig. Etter at næringslivet møtte representanter for Norwegian på Kjevik for to uker siden, er det blitt jobbet på spreng for å få lavprisselskapet på banen. - Nå er det på tide å få ut fingeren. Det er tid for handling. Vi har fortalt Norwegian at vi er villige til å gå tungt inn dersom de oppretter en rute mellom Kristiansand og Oslo. Det håper jeg resten av næringslivet også gjør, sier administrasjonssjef Sverre Svendsen i Ventelo. Han representerer et av selskapene på Sørlandet som flyr mest mellom Kristiansand og Oslo. - SAS-Braathens har melket oss lenge nok. Dersom Norwegian kommer betyr det nesten to millioner sparte kroner på bunnlinja vår. Det Norwegian har bedt oss om er å bruke selskapet når det er hensiktsmessig. Det synes jeg er helt fair, sier Svendsen. Ønsker forsikring

Norwegian krever garantier når de skal møte næringslivet på Sørlandet om kort tid. - Vi må ha en forsikring om at det næringslivet som nå ber oss om å etablere oss også er villige til å bruke oss, sier rutesjef Daniel Skjeldam i flyselskapet Norwegian. Da selskapet etablerte seg i Ålesund var det etter press fra næringslivet. SAS hadde monopol og reisene var for dyre. - Så etablerte vi oss, SAS satte ned prisene og vi satt igjen med fritidsreisene. Næringslivet gikk tilbake til SAS igjen. Det ønsker vi ikke skal skje i Kristiansand, sier Skjeldam. Det er en av årsakene til at Norwegian nå går ekstra forsiktig til verks før de eventuelt begynner sine flygninger på Kjevik. - Jeg vil møte næringslivet på Sørlandet igjen om kort tid. Da blir det for å se hva det reelle behovet er, understreker rutesjefen. Ved siden av Kristiansand vurderer Norwegian å starte opp igjen i Ålesund. Dette på tross av den dårlige erfaringen selskapet gjorde på Sunnmøre ved forrige korsvei. - Vi lever ikke på historie. Vi flyr der det er mest penger å tjene, sier Skjeldam.Hva betyr dette for deg?Norwegians laveste, ordinære pris på innenlandsflyvinger i dag er 367 kroner. Dyreste billett én vei koster rundt 1300 kroner.Mellom fem og ti prosent av setene på Norwegians flighter er lavprisseter. Selskapet opererer med åtte forskjellige prisklasser. Dersom Norwegian flyr på Kjevik vil du få muligheten til å booke gjennomgående, billige reiser med Norwegian. Selskapet har 37 internasjonale destinasjoner. Andre steder hvor Norwegian har hatt suksess med innenriksrutene sine, har de svart med å opprette nye, internasjonale ruter.