KRISTIANSAND: — Reglene er krystallklare, du skal ha hvitt eller gult lys foran på sykkelen i mørke eller i dårlig sikt, sier Liv Falkum, fylkessekretær i Trygg Trafikk Vest-Agder.

I tillegg skal man ha rødt fast eller blinkende lys som lyser bakover når det er mørkt/dårlig sikt.

Reglene er først og fremst til for din egen sikkerhet som syklist. Selv om du kanskje klarer å ta deg fram langs opplyst vei i høstmørket, er det ikke like sikkert at bilister som feier forbi i 80 kilometer i timen fanger opp en syklist i veikanten.

Falkum understreker at det er viktig med ordentlige reflekser, også på pedalene.

— Da ser alle at det er noe som vipper opp og ned, det er enklere å lese at det er en sykkel, sier hun.

Voksne slurver

Den 18. oktober avholdt Trygg Trafikk den store refleksdagen, for å oppmuntre voksne til å ta i bruk refleks når de ferdes som myke trafikanter i kveldsmørket. Landsdelens 4. og 5.-klassinger deltok også i " den store refleksjakten" en tid tilbake.

— Det er særlig voksne som slurver med refleksbruk, sier Trygg Trafikk-sjefen.

Hun kommer også med følgende påminnelse:

— Det selges ofte sykler uten forskriftsmessig påmontert utstyr. Derfor er det opp til den som kjøper sykkelen å sørge for å skaffe seg det påbudte utstyret. Men butikkene bør jo være bevisste på å selge det som hører til av nødvendig lys.

Neonlys på sykkelen

Utstyrsfirmaet Rock The Bike i Berkeley, California, har satt i gang noe som nærmer seg en farsott blant nattlige syklere.

Siste skrik på sykkelutstyrsfronten er en kopiert idé fra gatebilmiljøet, som i årevis har montert neonlys med farger under de stylede bilene sine.

Rock The Bike har kalt nyskapningen sin for "Down Low Glow", og det er akkurat det disse lysene gjør. De gløder og lyser opp. I tillegg til at det er kult, er det også trafikksikkert, skriver teknologimagasinet Make Magazine i sin septemberutgave.

Her kan du se hvordan Down Low Glow fungerer: