ARENDAL: Den omkomne Tromøy-mannen satt i passasjersetet foran og ble trolig kastet ut under sammenstøtet med fjellet. Det var lange skrensespor på ulykkesstedet i Færvik-krysset og naboer hørte det kvein i dekkene på ulykkesbilen like før dødskrasjet. 28-åringen fra Arendal slapp fra ulykken uten alvorlige skader, men er i følge politiet innlagt på sykehus med sjokkskader. Ved Aust-Agder sentralsjukehus vil man ikke kommentere 28-åringens tilstand.Politiet venter på en rapport fra Arendal trafikkstasjon som har foretatt teoretiske beregninger av farten til ulykkesbilen, en relativt ny Audi stasjonsvogn. Det var 60-sone på ulykkesstedet. I følge politiet skal sjåføren ha erkjent at han holdt høy hastighet. Det foreligger også mistanke om promillekjøring.De siste månedene har det vært flere alvorlige ulykker på Tromøy. Politiet er bekymret over at ikke alle sjåfører lærer av de mange dødsulykkene som har skjedd flere steder på Sørlandet de siste årene. Kontroller varsles på mobiltelefon— De som blir fratatt førerkortet på grunn av grisekjøring burde ha sett en dødsulykke. Sett den drepte. Sett hodet trille rundt idet redningsmannskapene løfter liket bort. Det går ikke an å leke seg på veien i dag og dermed utsetter andre for fare. Katten har ni liv. Det har ikke vi og det må vi heller ikke tro. De unge tror de er bedre sjåfører enn det de egentlig er, sier Arne Arnesen, leder av trafikkavdelingen i Arendal politidistrikt.Arnesen er sjokkert over en ny dødsulykke i Aust-Agder og en nye ulykke på grunn av fart på Tromøy. Det har kommet en rekke klager fra folk som bor på Tromøy, men hver gang politiet har rykket ut for å foreta fartskontroll på de aktuelle stedene kjøres det pent.- Jeg ser ikke bort fra at ungdom blir varslet av kamerater på mobiltelefon straks kontrollen er opprettet og at det er årsaken til at vi sitter igjen med et annet inntrykk av trafikksituasjonenn enn det beboerne gjør. Men i sommer, som i fjor sommer, økes kontrollmengden på Tromøy i takt med trafikkøkningen. Vi skulle gjerne vært mer på Tromøy og andre steder hele året, men ressursene strekker ikke til, sier Arnesen.Fungerende trafikkavdelingsleder Arne Arnesen oppfordrer foreldre til å snakke med sine unge om trafikk og fart og i den forbindelse understreke at en nesten aldri blir utlært som sjåfør.- Det kan virke som mange tror de kjører på lukket bane. Vi har sett grelle eksempler på villmannskjøring som har gått bra. Men det er bare flaks at ikke flere dør i trafikken. Når det er sagt må vi ikke glemme at det finnes svært mange flotte ungdommer som kjører pent. Enkelte utskudd skiller seg ut. Kanskje er høy fart og villmannskjøring den eneste måten de kan hevde seg på, undrer Arnesen.