KRISTIANSAND: Det er Torgeir Grosaas, ass. fylkesrådmann i Vest-Agder, som framholder disse synspunkter. Han mener at livsbetingelsene for kommuner og fylkeskommuner, for lokaldemokratiet, her til lands bare blir verre og verre.— Norge er sannsynligvis det mest sentraldirigerte land i Vest-Europa, og i så måte i total utakt med utviklingen i resten av verdensdelen, sier han.Grosaas mener at både kommuner og fylkeskommuner nærmest blir mishandlet fra statens side.- Det skjer ved at storting og regjering stadig setter i verk nye reformer og nye oppgaver, som kommunene og fylkeskommunene skal løse. Men systematisk bevilger Stortinget langt mindre penger enn det koster å produsere de nye tjenestene. Og dette følges opp med et omfattende statlig tilsyn for å påse at de statlige pålegg blir fulgt opp.Han mener at denne utviklingen bare kan stoppes ved at kommunesektoren selv bidrar til å gjenerobre lokaldemokratiet og utnytte de lokale muligheter. Han samtidig fullt klar over at her er det ulike meninger om hvilke grep som bør og må gjennomføres.- Personlig er jeg ikke i tvil om at løsningen ligger i å omdanne dagens fylkeskommuner til større politiske regioner, sier Grosaas. Noe av kjennetegnet, og svakheten, ved dagens fylkeskommune, er at den i så stor grad driver med ren administrasjon, bl.a. av statlige pålegg, og har for liten politisk handlekraft.Ass. fylkesrådmann i Vest-Agder holder fast ved at de to Agder-fylkene bør søke tettere sammen. Han bruker ikke ordet sammenslåing.- Men Agder-fylkene bør kunne bli enige om å utvikle og prøve ut nye modeller for hvordan styringssystemet i en region kan være, sier han. Og tror at Agder et det sted i landet som ligger best til rette for et slik forsøk.Grosaas anser det som viktig at nye regiondannelser er avgrenset på en måte som gir grunnlag for regional identitet. Det er et vilkår som Agder oppfyller. Det finnes for eksempel en rekke institusjoner som bidrar til å samle landsdelen. En svakhet kan være at selv en Agder-region blir liten, sammenliknet med andre fylker og andre regiondannelser.Han ser for seg at en region bør styres av et regionting og en regionregjering, etter parlamentariske prisnipper. Dermed vil også lokal politiske styring komme klarer fram. Regionene må også ha beskatningsrett.- Minst like viktig blir det å få ryddet opp i det administrative villniss som man i dag har mellom den folkevalgte fylkeskommunen og den statlige forvaltning på fylkesnivå, sier Torgeir Grosaas.