KRISTIANSAND: I går var det første gang på fjorten dager at DFDS Seaways MS «Prince of Scandinavia» la til kai i Kristiansand. Skipet ble tatt ut av rutene mellom Kristiansand-Gøteborg og Kristiansand-Newcastle 3. februar. Skipet måtte steppe inn for «Queen of Scandinavia» som seiler ruten Oslo og København.Oppgradering

— «Queen of Scandinavia» har vært inne til en oppgradering. Det tok noe lenger tid enn planlagt. Derfor måtte ruten mellom Kristiansand-Gøteborg og Kristiansand-Newcastle ta en pause. Det er beklagelig, men det var den eneste løsningen vi hadde siden turene fra Oslo i denne perioden var fullbooket, sier Anne Grete Løland, salgskonsulent ved DFDS Seaways, til Fædrelandsvennen.Løland legger til at det hele gikk ganske knirkefritt for seg. Det var ingen sure miner fra passasjerer som hadde booket tur fra Kristiansand.- Vi kontaktet alle våre kunder som hadde bestilt tur fra Kristiansand. Vi tilbød dem alternativ transport. Kundene aksepterte situasjonen og de aller fleste endret bare avreisedag, opplyser Løland.Utvidet rutetilbud

I disse dager er det ett år siden DFDS Seaways startet seilingene mellom Kristiansand-Gøteborg og Kristiansand-Newcastle. Det har ifølge rederiet vært en suksess. Rederiet har siden starten i februar fraktet omkring 240.000 passasjerer på disse seilingene. Dette har gitt en økning på ca. 25 prosent i totalt antall passasjerer i forhold til 1998. I nær fremtid blir tilbudet fra Kristiansand utvidet.- Fra høsten 2001 er det planlagt at begge søsterskipene «Prince of Scandinavia» og «Princess of Scandinavia» skal seile på destinasjonene Gøteborg og Newcastle. Kristiansand er et satsingsområde i rederiet og utsiktene ser lyse ut for oss. Etterspørselen på Sørlandet er stor og vi tror tilbudet vil bli dekket, sier Løland.I dag er det fem avganger i uken til Gøteborg og Newcastle. Eksakt hvor mange avganger det kommer til å bli etter omleggingen, er ikke avklart.Bedre sikkerhet

«Princess of Scandinavia» ligger dokk i Gøteborg. Det kommer først på sjøen igjen 4. april. Skipet skal fullrenoveres. Når den fornyede prinsessen kommer tilbake, er det prinsens tur.- Vi holder på å renovere motoren. Den skal bli mer miljøvennlig, opplyser kaptein Hilmar Larsen.Sikkerhetssystemene og redningssystemene skal også forbedres på begge skipene. Om det oppstår en evakueringssituasjon skal passasjerene kunne gå tørrskodd fra skip til livbåt. Søsterskipene blir ellers nærmest som nye, lover rederiet.