LILLESAND: — Der er svært sjelden vi får klager fra folk om forholdene i havna, sier Anne M. Sundtjønn ved Røde Kors i Aust-Agder.Røde Kors har tilsyn med havna og samler inn penger fra folk som vil ha båten stående over natta. De har i sommer bare møtt fornøyde gjester.- Det er ingen som hverken klager over at det er for trangt om plassen, eller at havneavgiften er for høy, sier Sundtjønn.Båtturist Hans Fredrik Gilje har fartet mye på sjøen. Han er også generelt fornøyd med forholdene som er lagt til rette for båtfolket i Lillesand. Men han har likevel noen forslag til endringer som kan være med å gjøre forholdene i Lillesand enda bedre.- For å få plass til flere og større båter, foreslår jeg at kommunen fjerner utstikkerne mellom pier to og tre (sett fra Røde Kors-bua). Avstanden mellom disse er for liten til at båtene kan ligge «ut-inn» med dregg ute Dette blir kaos når dreggene kastes over dreggtauet til båten på motsatt side. For å få mer plass, foreslår jeg at båtene mellom disse to pierene fortøyes «longside», sier Gilje.I en turistbrosjyre som Lillesand kommune gir ut, står det at Widmers brygge er både privat og offentlig. Gilje lurer på hvor skillet går.- Her bør kommunen sette opp et skilt som forteller hvor det er mulig for allmennheten å legge til. Det er total forvirring om hva som er hva på brygga, mener Gilje.Gilje kjenner til folk som er blitt bryskt avvist fra Widmers brygge. Noe som for dem er en lite hyggelig opplevelse.- Kommunen er nødt til å ordne opp i forholdene ved Widmers brygge. Jeg håper kommunen ønsker tilbakemeldinger fra oss brukere og tar forslagene opp til vurdering, sier Gilje.Lillesand kommune inngikk i 1981 inn en avtale med Peter Widmer. Det har vært mye diskusjon omkring brygga.- Hele Widmers brygge er privat, men allmennheten har adgang til den med visse begrensninger. Avtalen er ikke noe god, innrømmer Tor Malvin Bakke, konsulent ved Lillesand kommune.